…pro prostatu. Problémy s onemocněním prostaty má až polovina mužů starších padesáti let. V souvislosti s prevencí rakoviny prostaty se často hovoří o změně stravovacího režimu, konzumaci zdravých potravin. Na oblast výživy

se soustřeďuje celá řada vědeckých studií. Vyplývá z nich, že v prevenci rakoviny prostaty může významnou roli sehrávat například sója a zelený čaj. Protirakovinný účinek se dává do spojitosti s pravidelným pojídáním rajčat. Obsahují látku lykopen - antioxidant, který před rakovinou prostaty chrání. Podle odborníků by měli pánové ve stravě pamatovat na dostatek čerstvého a kvalitního ovoce a zeleniny. Vedle zmiňovaných rajčat se v jídelníčku soustředit na brokolici, borůvky, brusinky a další bobulovité ovoce, dopřávat si v hojné míře zelí, papriky. Nezapomínat ani na celozrnné výrobky, obiloviny, oříšky a nejrůznější semena a také dodržovat pitný režim. Důležité je omezit příjem živočišných tuků, soli a cukru, jíst co nejméně uzenin, vnitřností, prorostlého a červeného masa, pít střídmě alkohol.

…pro srdce. Onemocnění srdce a cév přivádí do lékařských ordinací stále více lidí středního i mladšího věku. Víte, že chorobám oběhové soustavy lze s úspěchem čelit stravou, ale také cvičením? Obecně platí, že aktivní způsob života má pozitivní vliv i na srdce, jde ruku v ruce s nižším výskytem nejen kardiovaskulárních chorob, ale také cukrovky druhého typu, rakoviny a jiných civilizačních chorob. Vážným rizikovým faktorem u onemocnění srdce je vysoký krevní tlak, který kromě jiného souvisí s nadměrnou konzumací slaných jídel. K optimálnímu tlaku můžeme přispět konzumací česneku, červené řepy, pitím zeleného a černého čaje, zařazováním ovesných vloček nebo celeru do stravy. Ke zdraví srdce a cév přispějí ryby, potraviny s vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin. Kromě ryb je najdeme i v některých rostlinných tucích, jako je řepkový olej, v jádrech ořechů nebo ve lněných semínkách. Na zdravé tepny mají pozitivní vliv také pomeranče a další citrusové plody, jablka, špenát, okurky nebo brambory. Ke snížení rizika onemocnění kardiovaskulárními chorobami samozřejmě přispěje i nekouření, alespoň třicetiminutová každodenní fyzická aktivita, jakýkoli pohyb vůbec.

…na depresi. Podle odborníků trpí depresí jednou za život každý pátý člověk a podle odhadů Světové zdravotnické organizace se v budoucnosti stane jednou z nejčastějších chorob hned po kardiovaskulárním onemocnění. Nebezpečná je tehdy, když svou budoucnost člověk vidí černě, bez perspektivy, ztrácí zájem o svou práci, okolí, přátele, své koníčky. Co může přispět k dobré náladě? Zejména kvalitní strava, potraviny obsahující omega-3 mastné kyseliny, vitaminy skupiny B, hořčík a zinek. Dostatečný přísun živin, vitaminů a minerálních látek je podle odborníků lepším řešením než užívání antidepresiv. V depresi může často vyústit i dlouhodobý stres, a tak když bolí duše, je důležité se něčím smysluplným zaměstnat. Ideální je také pohyb a cvičení. Uvolňují chemické látky v mozku, které dokáží snížit hladinu stresových hormonů. I když v žádné z pohybových aktivit, ve sportu nenajdete potěšení, i práce na zahrádce, procházka na čerstvém vzduchu se počítají. Člověk dokáže myslet na něco příjemného, zapomenout na problémy, dobrá nálada, úsměv na tváři se dříve nebo později dostaví.

(pru)

DODATEK

Jedním z příznaků problémů s prostatou mohou být mírné obtíže s močením. Chorobu vyloučí nebo potvrdí jednoduchý krevní test, který zjišťuje hladinu takzvaného prostatického specifického antigenu.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2166212
DnesDnes118
VčeraVčera563
Tento týdenTento týden2012
Tento měsícTento měsíc12388

Partnerské weby