Zatímco v roce 1939 člověk přijímal maximálně 3 240 kilokalorií denně, během následujících šedesáti let se energetický příjem vyšplhal na dvojnásobek.  

Není tedy divu, že v souvislosti s celosvětovým nárůstem

nadváhy a obezity hledají vědci neustále nové možnosti, jak regulovat energetický příjem potravy a následně snížit váhu. Významným trendem je zasytit žaludek zlepšením sytící kapacity potravin. Odborníci se proto snaží zvyšovat obsah vody či vzduchu v potravinách, aby porce jídla byly na pohled větší, a přitom měly nízký energetický obsah. Poslední výzkumy však ukázaly, že efektivní složku potravin s vysokou sytivostí by mohla tvořit vláknina. Tím, že dokáže změnit chuť a texturu jídla, významně sníží jeho energetickou vydatnost. A nejen to, prodlouží chuťové  pocity, naplní žaludek a rychle navodí pocit sytosti.

Kolik vlákniny potřebujeme

Podle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) je optimální denní příjem vlákniny pro dospělého člověka asi 20 až 35 gramů na den. Jen pro představu, doporučenou denní dávku vlákniny pokryjí dva celozrnné rohlíky, jedna paprika, dva žitné celozrnné chleby a dvě jablka. Ve skutečnosti světový průměr dosahuje maximálně dolní hranice doporučeného rozmezí a u nás je to sotva 15 gramů na osobu denně.

Vlákninu obsahují i některé málo kalorické pokrmy, s nízkým obsahem tuku, a přitom dostatečně syté - ovoce či zelenina, obiloviny, luštěniny, olejniny, mléčné výrobky a další.

(luv)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1995732
DnesDnes682
VčeraVčera821
Tento týdenTento týden1503
Tento měsícTento měsíc15348

Partnerské weby