„Letos jsme s manželem během dovolené potkali hned několik lidí, kteří šli bosky. Překvapilo nás to, setkali jsme se s nimi na prohlídce hradu. Jeden muž z té bosonohé skupinky, nebyl to žádný mladík, mohlo mu být kolem padesáti let, tvrdil, že si tím léčí 

páteř a lákal nás, ať to vyzkoušíme,“ píše Libuše K. z Aše. „Dělal si z nás jen legraci, nebo se to opravdu doporučuje?“

Bosochodce můžete potkat na výletech v přírodě, ale i na ulicích rušných měst. Tento trend (barefoot - naboso) si už i u nás našel své příznivce, kteří se sdružují, prostřednictvím webových stránek a sociálních sítí si předávají rady a zkušenosti. Někteří z nich tvrdí, že jim to dává pocit pohody  a štěstí nebo svobody, jiní pomocí toho zahánějí stres a poruchy spánku, bolesti kloubů či páteře.

Co na to odborníci?

Lékaři připouštějí, že lidské nohy fungují nejlépe, jsou-li bosé. Tedy to nezavrhují, ale nezapomínají obratem dodat, že chodidla jsou snadno zranitelná. Podle nich záleží hodně na tom, po jakém povrchu se chodí. Dlažbu a asfalt nepovažují za vhodné.

Pediatři dětem doporučují chůzi naboso po měkkém či travnatém povrchu. Klenba nohy se totiž formuje a utváří až do věku sedmi let. Během té doby tedy potřebují děti co nejvíce vjemů, díky nimž si budují  určitý vlastní pohybový stereotyp. V obuvi je jejich noha příliš pasivní, nedochází k dostatečnému zapojení svalů a stimulaci.

Mnozí fyzioterapeuti a terapeuti alternativních směrů vám řeknou, že vše je jen otázkou zvyku, tréninku a otužilosti. Chůzi naboso schvalují mimo jiné proto, že pomáhá organismu zvýšit imunitu, může být dobrým pomocníkem proti migréně či zažívacím potížím, pomáhá řešit bolesti zad a kloubů. Jsou přesvědčeni, že kdyby lidé chodili častěji bosi, nebylo by mezi nimi tolik civilizačních chorob.

Mezi zastánce a propagátory chůze naboso patří i Roman Álvarez, který se řadu let zabývá alternativní medicínou a akupresurou:„Na plosce nohy jsou zakončení meridiánů vnitřních orgánů, páteře. Nerovnosti terénu je aktivují jako při akupresuře, proto se také v lázních a welness centrech objevují často třeba  kamínkové chodníčky v kombinaci s teplou a studenou vodou. Chůzi naboso doporučuji vyzkoušet při jakýchkoli zdravotních potížích. Je ale vhodné začínat zvolna, na trávě, postupně přejít na drobné kamínky, oblázky. Úplně nejlepší terapií je pak lesní chodníček. Moderní člověk je trochu zchoulostivělý, lidé si stěžují, že je píchá jehličí, kamínky. Obecně lze říci, že citlivější jsou na to jedinci, jejichž energetické dráhy jsou oslabené.“ 

(zem)

DODATEK

Lidské chodidlo se skládá ze 33 svalů, 26 kůstek a 19 šlach, má na 200 000 nervových zakončení. 

Foto: Pixabay

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1993136
DnesDnes236
VčeraVčera801
Tento týdenTento týden4156
Tento měsícTento měsíc12752

Partnerské weby