Většina zahrádkářů má mrkev na zahrádce, po celý rok ji ale také můžeme bez problémů zakoupit v obchodech. Je to pro nás docela obyčejná zelenina, kterou běžně používáme a možná jsme trochu pozapomněli, jak skvělá 

vlastně je. Mrkev obsahuje velké množství provitaminu A, alfa a beta karotenů, vitaminů B1 a B2 a vitaminu C.

Vitamin A spolu s beta karotenem zvyšují obranné schopnosti pokožky proti infekcím a pokud máme někde na těle drobné poranění kůže, mrkev usnadní hojení. Denní konzumace karotky podstatně snižuje riziko rakoviny slinivky břišní. Pektin, obsažený v mrkvi, na sebe váže těžké kovy v těle a vylučuje je ven.

V lidové medicíně se karotka používá při nervozitě, astmatu, kožním onemocněním, při jaterních chorobách, žloutenkách a střevních zánětech. Čerstvě nastrouhaná  mrkvová kaše se přikládala jako obklad na drobné rány či zanícenou a spálenou  pokožku. Vhodné je doplnit jídelníček pravidelným pitím čerstvě vylisované karotkové šťávy. Jaké množství a kdy ji pít, záleží na situaci, zdravotním stavu a ročním období. Musí být doplněná kapkou kvalitního oleje a případně trochu ředěná vodou. Mrkev ale můžeme využít i na pleť, karotka se běžně přidává do různých kosmetických přípravků.

 Mrkev lze připravit klasicky dušenou nebo jako polévku, za syrova strouhanou či v podobě již zmiňované vylisované šťávy (denní dávka je asi 3 dcl), která je biologicky nejúčinnější. Z kořene mrkve lze dělat i zápar, který se využívá při urologických potížích.

(nag)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1995443
DnesDnes393
VčeraVčera821
Tento týdenTento týden1214
Tento měsícTento měsíc15059

Partnerské weby