O užitečnosti vlákniny, jako důležité složky potravy, se toho už napsalo mnoho. Připomeňme tedy jen, že se jedná o směs pro člověka nestravitelných polysacharidů, například celulózy, ligninu, pektinu či chitinu. Obsahují ji i některé málo kalorické pokrmy s nízkým

obsahem tuku, a přitom dostatečně syté - ovoce či zelenina, obiloviny, luštěniny, olejniny, mléčné výrobky a další.

Význam potravin s rostlinnou vlákninou si uvědomovali už staří Řekové a Římané a zcela cíleně je zařazovali do svého jídelníčku. Ale skutečný zájem o vlákninu se rozpoutal až začátkem 70. let minulého století, kdy pánové Burkitt, Painter, Cleave a Trowell přišli s tvrzením, že mnohé závažné choroby jsou způsobeny či vyvolány jejím nedostatkem ve stravě. Zatímco do té doby vycházelo v lékařských časopisech ročně asi deset prací na téma vlákniny, o deset let později jich už bylo uveřejněno přes pět set. A je jasné, že výzkum probíhá i nadále.

Důležitá prevence nemocí

Fyziologické účinky vlákniny se projevují na celém těle, nebo pouze v trávicím ústrojí, zejména pak ve střevě. Je prokázáno, že příznivě ovlivňuje metabolismus, snižuje hladinu cholesterolu a cukru, váže na sebe nežádoucí zplodiny z trávicího traktu a odvádí je z těla ven. Amá i další blahodárné účinky na organismus. Především je prevencí celé řady onemocnění a přispívá k celkové vitalitě. Pro snížení pocitu hladu a zpomalení procesu trávení je efektivnější vláknina s vyšší viskozitou (hutností). 

Dodejme jen, že britská asociace pro zdravou výživu doporučuje alespoň 20 - 30 g vlákniny denně pro zdravého dospělého člověka.

(luv)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1991299
DnesDnes665
VčeraVčera824
Tento týdenTento týden2319
Tento měsícTento měsíc10915

Partnerské weby