Že je zinek nezbytný pro správný vývoj organismu, je všeobecně známo. Ale proč tomu tak je? Jeho nedostatek má za následek nedokonalý vývin svalstva a poškození imunitního systému. Kontroluje totiž metabolický proces, činnost enzymových

systémů, je důležitý pro syntézu proteinů a tvorbu DNA. Podporuje také vylučování inzulínu, růst a psychickou vnímavost, pomáhá při léčení některých psychických onemocnění a urychluje hojení ran. Jelikož hraje důležitou roli při tvorbě testosteronu a spermií, jeho nedostatek může způsobovat některé poruchy potence.

Důležitou úlohu hraje zinek při vzniku senné rýmy. Odborníci proto doporučují, aby si lidé, jež alergická rýma trápí, doplnili stravu o potraviny bohaté na tento stopový prvek.

V lidském organismu se zinek zúčastňuje velkého množství procesů látkové výměny a působí antialergicky, čímž stabilizuje buňky imunitního systému a zajišťuje, aby organismus reagoval na přítomnost alergenů pravidelným a postupným vylučováním histaminu. Snižuje tak přirozenou cestou přecitlivělost organismu na alergické substance, například na pyl, prach apod.

Nedostatek zinku může vzniknout i následkem ztráty krve, nadměrné fyzické zátěže, následkem úrazů a popálenin. Projeví se to snížením a oslabením imunity, zvýšeným sklonem k rýmě, chřipkám i nachlazení. Nedostatek zinku je poměrně často v pozadí nepříjemných a chronických kožních problémů, způsobuje celkovou únavu, snižuje chuť k jídlu či zpomaluje trávení.

V potravinách zinek najdeme v játrech, tmavém masu, fazolích, v mléce, vejcích, dodají nám ho též ořechy, dýňová semínka či mořští živočichové.

(ng)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1995441
DnesDnes391
VčeraVčera821
Tento týdenTento týden1212
Tento měsícTento měsíc15057

Partnerské weby