Často vás trápí rýma, nachlazení, viróza? S příchodem chladných a sychravých dnů může být organismus i díky hektickému způsobu života, nadměrnému stresu, nedostatku spánku oslabené. Místo drahých vitaminů a potravinových doplňků z lékárny je dobré

vsadit na recepty starověkých lékařů a našich předků. Několik následujících tipů stojí za vyzkoušení.

Zdravá strava

Imunitu může významně podpořit zdravá strava. Antioxidanty, mezi něž patří vitaminy skupiny B, A, C, E, betakaroten nebo zinek, dokážou neutralizovat volné radikály v těle, tedy molekuly, které mohou poškodit buňky. Proto je důležité každodenní stravu obohatit o pestrobarevnou zeleninu a ovoce. Co nejčastěji jezte cibuli, česnek, brokolici, špenát, hroznové víno, mrkev. Za vitaminovou bombu se považují kysané zelí, pomeranče, kiwi, citrony, mandarinky. Na jídelníčku by se co nejčastěji měly objevovat ryby, drůbeží maso bez kůže, luštěniny, sójové výrobky. Žádoucí je vyhýbat se potravinám s vysokým obsahem cukru a tuku, neboť dokáží snížit schopnost organismu chránit se před infekcemi.

Nezapomínejte na pohyb

Fyzická zátěž je prospěšná nejen pro udržení dobré fyzické kondice, ale může také zlepšit činnost imunitního systému. Důležité je přizpůsobit ji věku, zdravotnímu stavu, tělesným schopnostem, formě. K nejzdravějšímu pohybu patří plavání, turistika, vhodný je také běh nebo cyklistika, procházky na čerstvém vzduchu.

Otužujte se

Pravidelné otužování zvyšuje odolnost vůči nemocem. Není třeba lámat rekordy a po vzoru některých otužilců chodit se koupat i v zimním čase do Vltavy. Bohatě stačí sprchování ve vaně, střídavě teplou a studenou vodou. Prospěšná bude i návštěva sauny, svižná procházka za každého počasí. Účinné jsou na posílení imunity také koupele a různé vodoléčby.

Smích jako lék

Možná to nevíte, ale smích, dobrá nálada, pozitivní myšlení mohou fungovat jako lék, prevence před infekčními chorobami. Humor snižuje hladinu stresových hormonů a naopak zvyšuje hladinu endorfinů a také bílých krvinek, které bojují s infekcí v organismu. Chronický stres, dlouhodobé potlačování negativních emocí, jako jsou zlost, hněv, závist, rovněž mohou oslabovat organismus a vést ke zdravotním problémům, k menší odolnosti vůči nemocem.

Nešiďte odpočinek

Kolik hodin denně věnujete spánku? Jestliže je to méně než sedm hodin, pak se nemůžete divit, že se necítíte v pohodě a jste často nemocní. Dlouhodobý nedostatek spánku negativně ovlivňuje tělesné funkce, pro lidské zdraví jsou dostatečná relaxace, odpočinek klíčové. Kvalitní spánek tělo vydatně regeneruje, pomáhá nabrat síly, kromě jiného přispívá k lepší paměti, funkci mozku.  

(pru)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2165805
DnesDnes274
VčeraVčera695
Tento týdenTento týden1605
Tento měsícTento měsíc11981

Partnerské weby