Stáří čeká každého z nás. Někdo ho vyhlíží s jistými obavami, jiný se na penzijní věk dokonce těší. Záleží na úhlu pohledu. Pravdou je, že v důchodu má některé věci člověk jisté. Přinejmenším pravidelný příjem, ať je výše důchodu, kterou dostává ze státní

kasy, jakákoli. Mizí obava ze ztráty zaměstnání, pochybnosti, zda obstojí v mladém, dravém, soutěživém kolektivu, už nemusí nikomu nic dokazovat, nic předstírat, hrát si na někoho, kým není. Po dosažení šedesátého roku věku už mívá každý svůj život vyřešený i pokud jde o bydlení nebo partnerský vztah. S věkem přibývají zkušenosti, a tak si většinou s každou situací hravě poradíte. Umíte se těšit z běžných věcí, z maličkostí, nastává čas užívat si život na plné pecky, plnit si svá dávná přání. Také jste se naučili vycházet sami se sebou, dobře znáte své slabé i silné stránky, nemusíte se s nikým porovnávat, máte zdravé sebevědomí, i když nevypadáte jako modelka z titulní stránky společenského časopisu. Máte se rádi takoví, jací jste, znáte svou cenu, není třeba dělat ústupky. Už se nehroutíte ani v situacích, kdy vám něco nevyjde, prohry berete jako něco, co k životu zkrátka patří. Není nutné panikařit kvůli tomu, že vám dal někdo košem, nedodržel slovo, umíte leccos překonat a ze svých chyb se poučit. Jediné, co potřebujete, abyste si mohli zralý věk užívat v pohodě, je pevné zdraví. Pokud si myslíte, že je pozdě na to začít se zdravějším životním stylem, je to falešná představa. Hýčkat se můžete v každém věku, kdyby jen proto, abyste oddálili mnohé nemoci, které s věkem někdy dříve, jindy později, přicházejí.

Pohyb je jednou z nejdůležitějších aktivit pro zachování dobrého zdravotního stavu, celkové kondice. Není důležité, zda volný čas věnujete lyžování, golfu, tenisu, i přiměřený pohyb, jako jsou pravidelné procházky, chůze do schodů, společenský tanec, jóga vedou k tělesné i duševní vytrvalosti, k posilování svalové síly a obratnosti těla, k zachování optimálních dechových funkcí, hmotnosti, obranyschopnosti těla proti infekcím a podobně. Je třeba tělu pozorně naslouchat, přizpůsobit pohyb jeho potřebám, zdravotnímu stavu.

S dobrým zdravím úzce souvisí také výživa. Základem plnohodnotné výživy je pestrá strava konzumovaná pětkrát denně v menších porcích se zaměřením na více celozrnných výrobků, luštěnin, ryb, kvalitního libového masa. Nezapomínejte na každodenní porce čerstvého ovoce a zeleniny, mléčné výrobky s nižším obsahem tuku. Obsahují vápník, který se postará o pevné kosti, předchází osteoporóze. I v seniorském věku je třeba hlídat si spotřebu alkoholu a soli. S nadměrným solením se zvyšuje krevní tlak, přetěžují ledviny. Energetický příjem by se měl přizpůsobit energetickému výdeji. Je třeba připomenout, že s věkem se snižuje pocit žízně. Tělo už do mozku nevysílá tak jasné signály, že má žízeň, a tak hrozí dehydratace. Základem pitného režimu by měla být obyčejná nebo lehce mineralizovaná pramenitá voda, zelený a bylinné čaje, ředěné ovoce šťávy, džusy. Důležité je nepodceňovat spánek, neboť zvyšuje odolnost vůči nemocem, umožňuje psychickou i fyzickou obnovu sil, napomáhá paměti. Je prokázáno, že méně než sedm hodin spánku denně zvyšuje riziko cévní mozkové příhody, vysokého krevního tlaku, obezity a dalších zdravotních problémů.       

(pru)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

2096369
DnesDnes96
VčeraVčera1172
Tento týdenTento týden3351
Tento měsícTento měsíc18155

Partnerské weby