Nadměrné užívání antibiotik. U chorob způsobených viry, například u chřipky, běžného nachlazení, u zánětu nosohltanu tyto léky nezabírají a mají se nasadit jen při komplikacích. Naopak vhodné mohou být při onemocněních vyvolaných

bakteriemi, jako je například hnisavá angína, případně u některých zánětů.

Trápí vás škytavka? Každý někdy zažije nepříjemné chvíle, kdy jej zaskočí a nemůže se jí zbavit. Škytavka je vlastně projev svalové reakce. Vyvolávají ji nekoordinované stimuly vedoucí do bránice, které způsobují, že je narušen pravidelný a potřebný brániční pohyb. Škytavka způsobuje, že je člověk nucen během celých sérií svalových stahů častěji a nepravidelně vdechovat. Charakteristický zvukový projev, který škytavku doprovází, je pak výsledkem zapojení hlasivkového aparátu. Nejčastěji škytavku vyvolává rychlý a hltavý příjem potravy nebo tekutin. Může se ale přihlásit i s rozrušením, únavou, větší fyzickou námahou, vynucovaným smíchem. K jejímu zahnání se nejčastěji doporučuje zadržet dech a pak usilovně vydechnout. Jiným osvědčeným prostředkem je pití vody tím způsobem, že se ústa při pití opírají o vzdálenější okraj sklenice. Někomu se osvědčuje spolknout kousek suchého chleba nebo kostku ledu, jinému aplikovat teplo či chlad těsně pod žebra.

Dieta a cholesterol. Z vědeckých studií vyplývá, že dokáže-li každý pacient s vysokým cholesterolem snížit jeho hodnoty ve své krvi o 10 až 15 procent tím, že omezí tuk ve svém jídelníčku, sníží se počet úmrtí v důsledku srdečního infarktu o dvacet až třicet procent. Rady pro udržení optimální hladiny cholesterolu jsou prosté. Omezit jídla s vysokým obsahem nasycených mastných kyselin a s vysokým obsahem cholesterolu. Z hlediska tuků se považují za nezdravé například salámy, paštiky, uzeniny obecně, sádlo, veškeré ztužené tuky, tučné sýry, smetana, majonéza. K potravinám bohatým na cholesterol patří také vejce, vnitřnosti, slanina a další. V jídelníčku, a to nejen u lidí s vysokým cholesterolem, by se měly pravidelně objevovat zelenina a ovoce, kuřecí maso bez kůže, ryby, libové vepřové maso, z tuků uveďme třeba olivový olej. Zvýšený obsah zdravých tuků najdeme také ve vlašských ořeších nebo mandlích. Hladinu cholesterolu lze ovlivňovat nejen zdravým jídelníčkem, ale i dalšími činiteli, které souvisejí se způsobem života. Například pravidelné cvičení může podstatně zvýšit hladinu ochranného HDL. Pár dřepů denně to však nespraví. Je zapotřebí pravidelné cvičení na čerstvém vzduchu, doporučuje se nejméně čtyřikrát týdně aktivní pohyb alespoň po dobu dvaceti minut. Také psychické napětí, přemíra stresu má na hladinu cholesterolu nepříznivý vliv.

(pru)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1991273
DnesDnes639
VčeraVčera824
Tento týdenTento týden2293
Tento měsícTento měsíc10889

Partnerské weby