O vztahu Wolfganga Amadea Mozarta a české pěvkyně Josefiny Duškové kolovaly legendy ještě za jejich života, natož po smrti. Vděčný skladatel věnoval své pražské přítelkyni velmi obtížnou árii Bella mia fiamma, addio (Krásný můj plameni, sbohem). S touto árií pak

Josefina sklízela ovace na koncertních pódiích celé Evropy. Prý kvůli ní musela napřed lehkomyslného a neposedného skladatele zavřít s notovým papírem, perem a kalamářem do zahradního altánu na Bertramce… Mozart jí zase na oplátku žertem pohrozil, že árii okamžitě zničí, pokud ji nebude schopná zazpívat bez chyby z listu. Takové škádlení už samo o sobě naznačuje vzájemné důvěrnosti. Ale jaký byl jejich vztah doopravdy? Zasloužil si zpěvaččin manžel, skladatel a hudebník František Xaver Dušek, aby byl zařazen mezi paroháče?

Kočár od hraběte

Josefina, nebo jak ji také doma říkali Finetta, byla dcerou zámožného pražského lékárníka Hambachera, kterému patřil dům U bílého jednorožce na Staroměstském náměstí. Shodou okolností se v jejím rodném domě mnohem později, v roce 1911, setkali v bytě manželů Fantových dva géniové 20. století - Albert Einstein a Franz Kafka.

Vysoká a urostlá Finetta s půvabnou tváří budila pozornost na soukromých večírcích, kde zpívala a sama se doprovázela na klavír. Není divu, že se jí brzy dvořila řada nápadníků. Finetta dala mezi nimi přednost mladému hraběti Kristiánu Filipovi Clam-Gallasovi, majiteli výstavného barokního paláce na Starém Městě.

Na tom, že měšťanské dívky tehdy bývaly oficiálními milenkami kavalírů ze šlechtických rodin, neshledávala pražská společnost druhé poloviny 18. století nic mimořádného. Hrabě Clam-Gallas však přece jen překročil míru dobového vkusu. Věnoval totiž své lásce přepychový rokokový kočár se čtyřspřežím plnokrevných běloušů a dvěma livrejovanými lokaji. Mladičká dvacetiletá Josefina se rázem stala terčem pomluv a závisti.

Veřejný poměr s dcerou lékárníka však začal být na obtíž i Kristiánu Clam-Gallasovi. Oženit se s Josefínou nemohl. Pokud nechtěl být vyobcován z rodiny a vzdát se tak podílu na majetku, musel si vzít manželku rovněž šlechtického původu. A tak Josefinu přemluvil, aby se za zády ustaraných rodičů dohodla na formálním sňatku se svým o třiadvacet let starším klavírním učitelem, hudebníkem a skladatelem Františkem Xaverem Duškem. Zvolený manžel byl sice nehezký a kulhavý, ale měl pro mladou zpěvačku pochopení, a hlavně byl ochoten tolerovat pokračování jejího vztahu s hrabětem.

Šťastný Clam-Gallas velkoryse ponechal mladé paní Duškové onen skvělý kočár, jen z jeho dvířek zmizela hraběcí korunka a byla nahrazena monogramem J. D.

V roce 1784 si Josefina, zřejmě s podporou hraběte, koupila usedlost Bertramka na Smíchově. Jistě nebylo náhodou, že právě Clam-Gallas byl majitelem nedalekého letohrádku uprostřed romantické zahrady, která dodnes nese jeho jméno Klamovka.

Otci Leopoldovi se Josefina nelíbila

Mladého Mozarta navštívili manželé Duškovi ještě v Salcburku se žádostí, aby složil pro paní Josefinu, v té době už známou operní pěvkyni, árii. Skladatelovu otci Leopoldovi se však Josefina příliš nelíbila. Své dceři Anně si v dopise postěžoval: „Ta Dušková má prý za veřejného milence nějakého hraběte Clama, hezkého prý, příjemného a milého muže, postrádajícího však kavalírské hrdosti. Považ, on jí vydržuje kočár!“

Nicméně Wolfgang Amadeus tehdy pozvání Duškových k návštěvě Prahy přijal. Vždyť pro krásné zpěvačky míval slabost. Do metropole Českého království se však dostal až v lednu 1787, kdy sem dorazil i s manželkou Konstancí a několika přáteli jako host hraběte Jana Josefa Thuna, jenž byl stejně jako on svobodným zednářem. Bydlel v jeho malostranském paláci. Thun zde měl i divadelní a koncertní sál a vlastní kapelu, a tak není divu, že se u něj Mozart cítil skvěle.

Skládání mezi kuželkami

Vyvrcholením krátkého pobytu v Praze bylo beznadějně vyprodané představení Figarovy svatby dirigované samotným skladatelem v Nosticově divadle. Domů, do Vídně, si Mozart odvážel objednávku na novou operu Don Giovanni a nemalý obnos tisíc zlatých, které však při své rozhazovačnosti dokázal brzy utratit (pro srovnání uveďme, že univerzitní profesor tehdy vydělával tři sta zlatých ročně).

S novou operou se Mozart vydal do Prahy na podzim. Tentokrát byli s chotí Konstancí hosty manželů Duškových. Nejprve u nich bydleli v domě U tří zlatých lvů na Starém Městě na rohu Martinské ulice a Skořepky. Protože však temná budova působila na Mozarta tísnivě, přestěhovala ho pozorná hostitelka za Prahu na Bertramku, obklopenou tehdy smíchovskými vinicemi. Tady také složil zbytek árií do své nové opery mezi vypitými láhvemi vína a partiemi kuželek. Prý, když na něj přišla řada, jen přerušil psaní not, hodil kuželkářskou koulí a zase pokračoval v komponování.

Jan Bauer

Ilustrace: archiv autora

(Dokončení v příštím čísle)

Planety radí i varují

Předplaďte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Domeček zdraví

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1658355
DnesDnes1002
VčeraVčera1130
Tento týdenTento týden4506
Tento měsícTento měsíc28689

Partnerské weby