Víte, že po padesátém roce věku postihne osteoporotická zlomenina každou třetí ženu a každého šestého muže? Odborníci se shodují na tom, že za nárůstem počtu pacientů je špatný životní styl. Řídnutí kostí je jedním z nejzávažnějších projevů osteoporózy, za příčinu tohoto stavu je často

uváděn nedostatek vápníku. Je to prvek, který si organismus nedokáže vyrobit sám, proto ho musíme přijímat ve stravě. Pro silné kosti je zcela nezastupitelný. S přibývajícím věkem a v souvislosti se snižováním hladiny některých hormonů dochází v organismu k jeho ztrátám. Nejohroženější skupinou z hlediska vzniku osteoporózy jsou ženy v období klimakteria a senioři.

Na co se ve stravě zaměřit? Jednoznačným vítězem, pokud jde o nejvyšší obsah tohoto minerálu, je mák. Jako bohatý zdroj se doporučují zejména listová kapusta, fazole, petrželová nať, hlávkový salát, zelí, špenát. Najdete ho také v lososu, sezamových semínkách, tvrdých sýrech, zakysaných mléčných výrobcích, v menší míře v citronech, celeru, lískových oříšcích.

I kouření však může být rizikovým faktorem vzniku osteoporózy. Nikotin pohlcuje vápník v kostech a zároveň snižuje jeho vstřebávání z přijímané potravy. Kuřáci mají vyšší hladinu stresových hormonů, což negativně ovlivňuje stav kostí.

(map)

DODATEK

Větší množství vápníku v pokrmu si dopřejte v odpoledních a večerních hodinách. Vápník se nejlépe vstřebává v noci. Pro dobré vstřebávání tohoto minerálu a jeho ukládání do kostí je také důležitý dostatečný přísun vitaminu D.

Planety radí i varují

Předplaďte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Domeček zdraví

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1726668
DnesDnes894
VčeraVčera1133
Tento týdenTento týden4526
Tento měsícTento měsíc23186

Partnerské weby