Patříte k těm, kteří si stěžují na „stará kolena“, přitom nemůže být ve vašem případě ani řeč o pokročilém věku? Viníka za bolest v kolenou hledejme v životním stylu, prodělaných úrazech, ale důvodem mohou být i některé choroby. Kolenní klouby mohou postihnout

artróza, revmatoidní artritida, osteoporóza.

Jak si počínat, když i obyčejná chůze začíná být nepříjemná, stoupání do schodů utrpením? Co můžeme pro zdraví kolen udělat? Možná přijdete na to, že v prvé řadě to chce zbavit se nadváhy. Už pár kilogramů, které se vám podaří shodit, bude mít pozitivní vliv. Čím větší štíhlosti docílíte, tím menší hmotnost kolena ponesou. Pamatujte na to, že vyhýbat se fyzickým aktivitám není nejideálnějším řešením, nejlepší prevencí je rozumný pohyb. Kolenům prospívá plavání, střídání pomalé chůze se svižnějším krokem, aerobic ve vodě, cyklistika. Tvorbě kloubního mazu prospívá i jednoduché procvičování nohou, třeba v sedě za kancelářským stolem. Nebojte se vyšlápnout po svých pár pater, vyhnout se výtahu. Na obrácený směr, na cestu dolů, ale bude lepší použít výtah, neboť při sestupování jsou kolenní klouby hodně přetěžovány. I když se to nezdá, i vzpřímená chůze má něco do sebe. Nesprávným držením těla se zbytečně váha přenáší na kolena, což může vést k bolestem. I na střevících záleží. Boty s vysokým podpatkem kolenům nesvědčí, podle medicínských statistik se příliš vysokými podpatky zvyšuje zátěž pro kolena o více než dvacet procent. K jiným osvědčeným preventivním opatřením patří i opatrnost při nejrůznějších aktivitách, jako například při práci na zahradě, při činnosti v kleče. V takovém případě je dobré pořídit si pod kolena polštářek, klekačku či jinou pomůcku, které budou důležitou ochranou pro kolenní chrupavku.

(mav)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1853939
DnesDnes650
VčeraVčera564
Tento týdenTento týden5249
Tento měsícTento měsíc21157

Partnerské weby