Pracujete v kanceláři, většinu pracovní doby prosedíte za psacím stolem, u počítače? Pak byste měli vědět, že jednostranný pohyb, dlouhodobá sedavá práce může přinášet celou řadu zdravotních rizik. Podle kardiologů je ve velkém ohrožení například srdce. Lidé se sedavým

zaměstnáním a pasivním způsobem trávení volného času jsou náchylnější ke vzniku rakoviny, mají větší pravděpodobnost, že se u nich v pokročilejším věku objeví demence. Nejlepší prevencí je donutit tělo sedět co nejméně.

I v kanceláři můžete každou příležitost využít k pohybu, snažit se o zdravé sezení. Především dbejte o pohodlnou židli s nastavitelným opěradlem. Pokud se přistihnete, že se vaše záda hrbí, napište si papírek s pokynem - nehrbit se, který mějte stále před očima. V takovém případě se neprodleně opřete o opěradlo a narovnejte záda. Po každém vyřízeném telefonátu se zkuste protáhnout jako kočka. Zapřete se o boky židle a pořádně napněte svaly rukou i nohou. Tenhle jednoduchý cvik několikrát zopakujte. Při sedavé práci jsou nohy ztuhlé, špatně prokrvené. Překládání jedné nohy přes druhou chrání před vznikem křečových žil. Pamatujte ale na to, že vaše záda musí být vzpřímená. Velmi účinné je i kmitání nohou. Ze vzpřímeného sedu obě nohy přednožte před tělo a pomalu kmitejte jednu přes druhou, což několikrát zopakujte. Také krční páteř dostává za psacím stolem pořádně zabrat. Zkuste se oběma rukama chytit v zátylku, na pár sekund hlavu předklonit, zavřít oči a soustředit myšlenky na něco příjemného. K uvolnění šíjových svalů přispěje i pohodlný sed na židli, přičemž hlavu uklánějte pomalým pohybem střídavě na pravou a levou stranu.

I během dne můžete pro své zdraví leccos udělat. Potřebujete-li se dostat do vyšších pater, místo výtahu běžte pěšky. Při jízdě městskou hromadnou dopravou cestujte raději vestoje. Namísto sdělení důležité zprávy kolegovi e-mailem vyřiďte pracovní záležitost osobně, procházka do druhé kanceláře vám udělá dobře. Jestliže celý den v práci musíte sedět, využijte každé přestávky k tomu, abyste se trochu prošli. Také čas při sledování televizního programu, případně při jiných činnostech v domácnosti, lze využít k nenáročným cvikům, aktivnímu pohybu.

(se)

RADA SPIRITU

Riziko vzniku civilizačních onemocnění, jako jsou především infarkt myokardu, cévní příhody, cukrovka, problémy s pohybovým aparátem, prokazatelně snižuje pravidelný pohyb.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2148555
DnesDnes112
VčeraVčera773
Tento týdenTento týden2823
Tento měsícTento měsíc16370

Partnerské weby