0849nenechte mozek odejít 5Jako na pokožce na něm vrásky nenajdete, ale o svém stárnutí dá vědět - člověk začne zapomínat. Nechcete-li nechat odejít mozek do předčasného důchodu, tím nejnutnějším bez ohledu na věk ho musíte aktivně zapojovat. Pokud tomu tak není, počet

mozkových buněk v průběhu stárnutí klesá a mozek se odebere na penzi spolu se svými nositeli. Na to, v jaké je kondici, má pochopitelně vliv více faktorů - například alkohol, některé léky, špatná výživa, deprese, nízká úroveň vzdělání, špatná výživa a podobně. Čím posílit mozkovou kapacitu?

Jsme to, co jíme. I to, co si dáváme na talíř, do jisté míry ovlivňuje, jak dobře nám to myslí. Co mozku ubírá energii? Rozhodně nelze doporučit tučné maso, mléčné výrobky s vysokým obsahem tuku, pokrmy z rychlých občerstvení, u nichž nemáme jistotu, jaké suroviny byly při jejich přípravě použity. Pozor také na fritované pokrmy, sušenky, chipsy, hranolky, výrobky z bílé mouky, na sladké nápoje, bonbony, cukrovinky. Pro fungování mozku a paměť je důležité občas zařazovat hovězí maso, jež obsahuje pro mozek blahodárný vitamin B 12, ochranný účinek pro mozek poskytují omega-3 mastné kyseliny. Proto je nezbytné často konzumovat vlašské ořechy či ryby. Palivem pro mozek je také dostatečné množství čerstvého ovoce a zeleniny.

Pravidelný pohyb. Rezignovat na pohyb je špatné nejen pro svaly, držení těla, celkový pohybový aparát, ale i pro mozek. Tělesná aktivita prokazatelně pomáhá hlavě a není důležité, zda zvolíte plavání, jógu, jogging, jízdu na kole. Každý si může vybrat, zda se vydá za svým cílem pěšky nebo nasedne do auta. I televizi lze přece sledovat z rotopedu. Také zahradničení může přispívat k lepší kondici a k okysličování mozku, navíc se při něm, stejně jako u dalších pohybových aktivit, uvolňuje „hormon štěstí“, serotonin.

Zajímejte se o vše nové. Nespokojte se s tím, čeho jste dosáhli, nespoléhejte se pouze na dosavadní, stabilní kontakty. Snažte se otevřít novým věcem, získávat více životních zkušeností, poznatků, rozšiřujte si obzory čtením, učením, luštěním křížovek. Jen tak můžete žít smysluplný, plnohodnotný život. I cestování je ideální způsob, příjemná aktivita, která umožňuje navázat nová přátelství, zažít něco vzrušujícího, nepoznaného, bystřit si smysly. Jak potvrzují seriózní studie, sociálně angažovaní lidé se dožívají vyššího věku, naopak samota, uzavírání se do vnitřního světa ničí mozkové buňky, mozek bude chřadnout.

(map)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

2011633
DnesDnes251
VčeraVčera727
Tento týdenTento týden1713
Tento měsícTento měsíc7958

Partnerské weby