Některé vzory, tvary, proporce a následně jejich umístění mají kladný vliv na pohodu a harmonii, kterou pociťujeme. Samozřejmě, že tyto poznatky nejsou ničím novým a byly známy již ve starověku. Těchto zkušeností využívají architekti, choreografové, výtvarní

návrháři, umělci aj. Zastavme se u tzv. „Zlatého řezu“. Je to poměr 1:1,618 a vytváří harmonickou prostorovou vazbu. Zlatý řez se využívá ve stavitelství a výtvarnictví od nejstarších dob. Není to náhodný poměr. Dříve ho lidé více méně používali intuitivně. Tento poměr můžeme nalézt v přírodě například v podobě logaritmické spirály na šnečích ulitách aj.

S využitím vzorů a tvarů v léčbě nemocí se zabývala řada odborníků i laiků. V 50. letech minulého století si například anglický lékař T. A. Westlake zvolil 300 léčebných kúr využívajících homeopatické léčebné vzory. Postup výběru léku byl takový, že lahvička léku byla umístěna na vzorec nebo do nějakého tvaru a nabídnuta pacientovi. Při vhodném vzoru nebo tvaru byl lék účinný. Později přišli na to, že stačí na daný vzorec nebo tvar napsat název léku. Tyto metody propracovali dále odborníci v oboru radionizační terapie. Práce byly dokonce tak daleko, že na laktózové nebo vodorozpustné tablety byly vzorce otiskovány. Je také známo, že tvar nádob má vliv na svůj obsah. Například bakteriální aktivita v jogurtu vzrůstá v kuželovité nádobě. Pivo má jinou chuť, když je v pravoúhlé nádobě místo ve válcové. Zkuste si i vy udělat řadu pokusů s nápoji v nádobkách různých tvarů.

Český radiotechnik Ing. Karel Drbal patentoval lepenkovou pyramidu jako brusič žiletek na holení. Životnost se u žiletky nabroušené v pyramidce prodlužovala až o čtyři měsíce. Princip spočívá v tom, že zbytková vlhkost žiletky po holení se v pyramidě úplně vysuší. Voda totiž snižuje pevnost oceli až o 20 %. Pod pyramidou se zlepšuje chuť nápojů a potravin, snižuje se kyselost ovoce, mražené potraviny získávají znovu svou přirozenou chuť a vůni. Vertikální tvary jsou dynamické a podnětné. Naproti tomu horizontální tvary jsou pasivní a uklidňující. Trojúhelník na základně je stabilní a jistý. Trojúhelník na hrotu je nestabilní a stimulující. Krychle působí stabilním klidným dojmem a pocitem bezpečí. Kvádr postavený na delší základně je pasivní a uklidňuje. Kvádr postavený na výšku vytváří pocit dynamiky a majestátnosti. Takto je možno přezkoumat a vyhodnotit celou řadu tvarů a vzorů. Sami pocítíte, že některé tvary nebo vzory vám nejsou příjemné. Můžete si to vyzkoušet i pocitem v dlani nad vzorem nebo tvarem. Pokud vás dlaň hřeje, je to pozitivní, jestliže chladí, je to pro vás negativní.

Ing. Josef Schrötter

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2201256
DnesDnes327
VčeraVčera603
Tento týdenTento týden930
Tento měsícTento měsíc11006

Partnerské weby