„V únoru měl kolem naší Země proletět meteorit. Má něco společného s tím úlomkem, co spadl v Rusku? Když ne, ráda bych se dozvěděla, co se vlastně stalo“, píše paní Kamila z Lanškrouna.
Letos v únoru připravila nebesa nad Čeljabinskou oblastí v Rusku skutečně neobvyklou podívanou. Ohnivá koule proletěla nad Uralem, za ní se valil kouř. Byl vidět až ze vzdáleného Jekatěrinburgu. Kolem půl desáté dopoledne zmizelo „malé slunce“ z dohledu místních. Nastal výbuch a následná tlaková vlna rozbila tisíce oken v okolí. Objevili se první zranění (celkově muselo být ošetřeno na 1000 obyvatel lokality), ve městě vypukla panika. Obyvatelé si mysleli, že se do oblasti zřítilo UFO a nebo vypukla třetí světová válka, spekulovalo se i o souvislosti s ohlašovaným průletem asteroidu v blízkosti naší planety. Nic z toho se ale nepotvrdilo. Co se tedy vlastně přihodilo? Do zemské atmosféry proniklo asi desetitunové vesmírné těleso (mělo jít o objekt z oblasti tzv. Apollonovy skupiny planetek). Shořelo v zemské atmosféře, ale úlomky prošly skrze ni. Jeden z meteoritů explodoval několik kilometrů nad zemským povrchem, jeho zbytky popadaly po okolí. Přesto se nadále v Rusku objevují neoficiální zprávy o „mimozemské akci“. Pozadí exploze zkoumají záhadologové z celého světa. Často je připomínána událost z roku 1908. Tehdy u Podkamenné Tunguzky nad sibiřskou tajgou rovněž proletěla ohnivá koule, zmizela za obzorem a podobně i vybuchla. Další detonace zdevastovaly krajinu v okolí 50 kilometrů. Při průzkumech se zjistilo, že chybí dopadový kráter, holé stromy v epicentru působily podivně, byla naměřena radioaktivita. Havarovala snad nad tajgou v roce 1908 obří kosmická loď? A co nad Čeljabinskem? Nešlo o podobnou nehodu či zkoušku intergalaktické zbraně? Prý máme spát v klidu, říkají vědci…