Méně nákladná, rychle osvojitelná a relativně lehce proveditelná varianta akupunktury je akupresura, která je vhodnou prevencí i léčbou. Místo akupunkturních jehel působíme na určitá míst a tlakem, nejlépe tlakem prstů. Tato orientální technika, pokud se ji naučíte dobře praktikovat, může zastavit například bolesti hlavy během několika minut. Při dlouhodobějším používání může pomoci i při migrénách.

Základem akupresury je stimulace určitých bodů, na nichž leží meridiány, což vede k odstranění bloků. Tlakem povzbudíme nervová vlákna ve svalech, což vyvolá nervové impulzy, které jsou přenášeny do míchy a dále do podvěsku mozkového. Zde dochází k uvolňování endorfinu, který působí jako přírodní analgetikum. Metoda spočívá v jemném, ale stálém tlaku na určité body na těle. Podle popisu najdeme příslušný bod a začneme ho tisknout, chvíli podržíme a pomalu pouštíme. Pohyb můžeme doplnit krouživým pohybem ve směru hodinových ručiček se současným zvyšováním tlaku. Tlak prstů nikdy nesmí být tak silný, aby působil bolest.

Tlak na hoku-bod
Asi nejpopulárnější je tlak na hoku-bod, což je kožní záhyb mezi ukazováčkem a palcem na každé ruce. Palcem tlačte a masírujte uprostřed tohoto záhybu. Aplikujte asi patnáct vteřin, nejdříve na té straně, na níž vzniká bolest hlavy. Jestliže je centrum bolesti na levé straně hlavy, je lépe masírovat levou ruku dvakrát víc než pravou a naopak. Tato masáž je velmi účinná při bolestech hlavy z napětí a při migrénách, které mají centrum v očích, ale může pomoci při jakékoli bolesti hlavy.

Tlak na ušní lalůček
Zkuste při bolestech hlavy tlačit na ušní lalůček. Prsty jemně stiskněte ušní lalůček a pokračujte krouživými masážními pohyby.

Kořen nosu
Vyzkoušet můžete i tlak na kořen nosu: stiskněte kořen nosu mezi ukazováčkem a palcem jedné ruky a masírujte. Pozor na oční důlky. Obdobně působí, když zmáčknete na sedm až deset vteřin oběma palci místo mezi obočím. Při stlačení tohoto bodu se uvolněte a hluboce dýchejte.

Tlak na spánky
Bolesti hlavy projevující se ve spáncích mohou často zmizet, když budete dlaněmi tlačit na spánky až do úrovně očí. Také si můžete na čelo položit kapesník namočený ve studené vodě a přes něj tlačit dlaněmi na spánky.

Zavažte hlavu šátkem
Zavažte si hlavu šátkem, pokud možno co nejpevněji. Tím stlačíte automaticky některé akupresurní body a bolesti by měly ustoupit.
(jam)
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2148552
DnesDnes109
VčeraVčera773
Tento týdenTento týden2820
Tento měsícTento měsíc16367

Partnerské weby