Potravinová pyramida ukazuje základní doporučení výběru a skladbu surovin v denním jídelníčku. Může tak být jednoduchým vodítkem zdravého stravování, pokud jste se pro změnu už sice rozhodli, ale ještě přesně nevíte, jak na to jít. Systém

potravinové pyramidy spočívá v tom, že v její nejspodnější části jsou umístěny vesměs zdravé potraviny. V levé části této pyramidy se nachází nejvhodnější výživa v podobě rajčat, papriky, zelí, brokolice a mrkve, která směrem vpravo přechází v poněkud méně vhodnou, ale stále ještě přijatelnou stravu, jakou představují například okurky, chléb, banány a podobně. Ve druhém stupni odspodu nalezneme ryby, jogurty, mléko, pomazánky a sladké ovoce. Třetí zužující se pyramidový stupeň obsahuje masné výrobky, housky, knedlíky, pivo a další alkoholické nápoje. Vrchol pyramidy pak tvoří salámy, máslo, dorty a všeobecně tučné potraviny.

V sestavování jídelníčku nemusíme být pokaždé jednostranně nekompromisní a striktně jej dodržovat, neboť malé prohřešky jsou povoleny. Je třeba si uvědomit, že čím častěji zdravě jíme, tím zdravější budeme. Pokud se jedná o hubnutí, je třeba vybírat potraviny z levé části pyramidy a dopřávat si jídla častěji, ale v menším množství. Pokud někdo trpí skutečně nadváhou, potraviny z vrcholu pyramidy by pro něho měly být tabu - alespoň na určitou dobu. Dobrou zprávou pro všechny je, že není třeba se omezovat v konzumaci zeleniny a ovoce. Jestliže se rozhodneme změnit stravovací návyky a jíst pokud možno co nejzdravěji, dopřejeme si v hojné míře potraviny ve spodní a levé části pyramidy - tedy zeleninu, ryby, přírodní šťávy, nízkokalorické jogurty a drůbež.

Možná by stálo zato zamyslet se nad tím, co ve vašem jídelníčku převažuje a jaké suroviny nejčastěji nakupujete - zda se tam objeví zeleninové saláty, zakysané mléčné výrobky nebo knedlíky a omáčky. Pokud seznam používaných potravin a jejich množství odpovídají doporučením pyramidy, je vše v pořádku, neboť se stravujete zdravě. Bohužel, u mnoha českých domácností vypadá potravinová pyramida jako postavená na hlavu. Pokud je to i váš případ, je čas přistoupit na změny v jídelníčku. Ty by však měly být pozvolné, aby se daly dobře zvládnout.

(vel)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2308465
DnesDnes595
VčeraVčera895
Tento týdenTento týden5601
Tento měsícTento měsíc15391

Partnerské weby