Spánek je základní fyziologickou potřebou nezbytnou pro správnou funkci organismu. Jeho význam tkví především v regeneraci centrálního nervového systému. Beze spánku či při jeho nedostatečné kvalitě nemůže dojít k potře bnému zotavení, což se projeví zhoršením myšlením, snížením pozornosti a pocitem únavy následující den. Trvá-li tento stav delší dobu, dochází k výraznému snížení kvality života a hrozí riziko vzniku a rozvoje závažných duševních onemocnění.
Příčiny nespavosti mají různý charakter a lze je rozdělit na vnější a vnitřní. K vnějším příčinám patří například nevhodný životní styl, nedostatek fyzické aktivity během dne, opakované zdřímnutí přes den, případně vliv prostředí. Nadměrný hluk, horko nebo světlo usínání a spánek ruší.

Desatero kvalitního spánku
*Choďte spát ve stejnou dobu. Totéž platí i pro vstávání.
*N V posteli nejezte a nesledujte televizi.
*Zhruba čtyři hodiny před spaním nepijte nápoje obsahující kofein.
*Příliš vhodná nejsou ani těžká jídla.
*Čtyři hodiny před spaním se vyhněte fyzickým aktivitám.
*Ložnici často větrejte a udržujte v ní teplotu mezi 18 až 20 stupni Celsia.
*Účinným prostředkem na dobrý spánek je horká koupel nebo sklenka vlažného mléka s medem.
*Pokud se vám dlouho nedaří usnout, pomalu vstaňte a jděte se projít do jiné místnosti bytu.
*Chvilku si třeba čtěte, poslouchejte hudbu a pak se vraťte zpátky do postele.
(vlab)
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2125250
DnesDnes37
VčeraVčera530
Tento týdenTento týden37
Tento měsícTento měsíc18743

Partnerské weby