Člověk může žít bez cukru, má-li dostatek jiných sacharidů, hlavně škrobu. Někteří se bez kostek cukru do kávy a čaje klidně obejdou, přesto ho konzumují v nejrůznějších potravinách, například sladkých pokrmech, sirupech, džemech, komp otech a podobně. Cukr, který se nespotřebuje při svalové činnosti, se přemění v těle na tuk a ukáže se v podkoží i kolem vnitřních orgánů. Tím podporuje cukr vznik otylosti a může stoupat i riziko diabetu a jiných civilizačních chorob. Nepovažujme ovšem cukr za potravinu samu o sobě škodlivou nebo dokonce toxickou. Nepříznivý je jen jeho nadměrný příjem, který vede k zubnímu kazu, tloušťce, diabetu. Přepadne-li vás chuť na sladké, nebraňte se tomu. Znamená to, že organismus trpí nedostatkem cukru, avšak lepší je sníst kousek šťavnatého ovoce než velkou tabulku mléčné čokolády.
Rizikovým faktorem pro mnohá civilizační onemocnění, zejména rakoviny tlustého střeva, prsu a dalších orgánů, cévních a srdečních chorob, vysokého krevního tlaku a diabetu, je také vysoká spotřeba tuků. Tuk by měl poskytovat třicet a méně procent z celkového denního příjmu kalorií. Z hlediska zdravé výživy je třeba snížit příjem nasycených tuků. Mezi potraviny s vysokým obsahem tohoto typu tuků patří například máslo, sádlo, ztužené margaríny, paštiky, uzeniny, tučné maso. Výživoví poradci doporučují zvýšit spotřebu tak zvaných omega 3 mastných kyselin, neboť mají příznivý vliv na srdce, mozek, na hladinu cholesterolu v krvi. Jejich dobrým zdrojem jsou tučné ryby jako losos, makrela, sleď, vlašské ořechy.
 (mp)
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2148551
DnesDnes108
VčeraVčera773
Tento týdenTento týden2819
Tento měsícTento měsíc16366

Partnerské weby