Situace, které zatěžují naši psychiku, prožíváme nejen v zaměstnání, ale i ve volném čase. Určitá dávka stresu je pro optimální život potřebná. Problémem se stává tehdy, když je ho přespříliš. Podle odborníků je sedmdesát až devadesát procent návštěv u

praktického lékaře následkem stresu. Jak vnitřnímu napětí předcházet, nebo se ho zbavit? Nechte se inspirovat následujícími tipy:

Výživa. Se stresem může pomoci i strava. Místo po tabletkách z lékárny sáhněte po čerstvém ovoci, celozrnných výrobcích, na jídelním lístku by se měly objevit mandle, vlašské ořechy, krůtí maso. S odbouráváním hladiny stresu pomohou také banány, avokádo, brokolice, mořské ryby, důležitý je i dostatečný pitný režim. Z bylinek lze doporučit například meduňkový, třezalkový nebo heřmánkový čaj.

Správné dýchání. Vzduch je nejdůležitějším elixírem života. Pokud potřebujete načerpat energii, zbavit se napětí, hluboké dýchání přinese potřebné osvěžení a úlevu. Nosem se zhluboka nadýchněte, přitom jsou ústa zavřená. Při výdechu pusťte vzduch mezi rty. Opakujte vícekrát za sebou. Dech je třeba si uvědomovat, a tak si při druhém cvičení vzpřímeně sedněte, položte ruce na stehna a nohy blízko u sebe volně opřete o podlahu. Se zavřenýma očima se snažte ponořit do příjemných myšlenek. Když budete klidně pozorovat svůj dech, mysl se skvěle uklidní.

Pohyb. Místo polykání antidepresiv je lepší si jít zaběhat. Je prokázáno, že pohyb snižuje napětí i frustraci, zvyšuje produkci endorfinů - hormonů štěstí. Dobrá nálada, veselejší myšlenky se dostaví i s tancem, fotbalem, plaváním, jízdou na kole, stejně jako osvěžující svižnou procházkou po městě nebo ve voňavé přírodě.

Radost každý den. Nemyslete pouze na povinnosti, starosti, na nepříjemné úkoly, které jsou před vámi. Sami sebe rozmazlujte, nezapomínejte si udělat radost. Třeba tím, že se cestou ze zaměstnání sejdete s kamarádkou na ledovou kávu, posedíte na nábřeží s krásným výhledem na město, zajdete do muzea, na zajímavou výstavu či divadelní představení. Radost nemusí stát velké peníze. Stačí se jen kolem sebe pozorně rozhlížet, vnímat přírodu a hemžení kolem jako příjemnou kulisu.

Pozitivní postoj. Ne vždy se všechno povede, porážky a neúspěchy jsou běžnou součástí života. Záleží však na tom, jak na ně nahlížíte, co si o nich myslíte, zda se z nich dokážete poučit. Zda se budete pod problémy hroutit, vnímat je jako katastrofu, nebo je považovat za výzvu, příležitost, jak se v životě posunout o kus dál.

Spánek. Ovlivňuje celkovou kvalitu života. Jak potvrzují vědci, dostatečně dlouhý spánek, odpočinek, relaxace po náročném dni nejen dokáží snižovat stres, ale také pozitivně ovlivňovat krevní tlak, hladinu cholesterolu, udržovat celkovou vitalitu.

(pru)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2164921
DnesDnes85
VčeraVčera636
Tento týdenTento týden721
Tento měsícTento měsíc11097

Partnerské weby