Rodíme se se dvěma základními druhy strachu - z hluku a pádu. Ostatní strachy se již jen nabalují, jsou sice podružné, ale často nás dokážou naprosto ochromit. Vše může dokonce dojít tak daleko, že se obyčejný strach změní v to, čemu

říkáme fobie. 

Během života jsme jich schopni nastřádat velké množství. Nakonec čelíme strachu ze spousty věcí, často nám brání žít, užívat si života. Ochromí nás natolik, že se soustředíme už jen na ně.

Prvním a základním pravidlem je pokusit se uklidnit, pokud nás strach dostihne. Je nutné se mu postavit, promluvit s ním. Zastavíme se a soustředíme na dýchání. Dýcháme rytmicky, pravidelně a do břicha. Vdechy i výdechy si můžeme počítat. Pravou ruku si přiložíme na hrudník v oblasti srdce. Tím vším jen umocníme soustředění. Po tom, co se uklidníme, přeladíme na jinou úroveň fungování. Pak se pokusíme o navození pohodového scénáře. Nesmíme se bát zeptat svého strachu, proč přišel a co vlastně chce.

První pokusy nejspíš nebudou úplně jednoduché, ale budou funkční, a to trvale, pokud je budeme praktikovat opakovaně. Zde je pár návodů, jak si takovou pohodu navodit nastálo.

Semafor

Tato technika nám umožní se zbavit strachu, který by mohl přerůst v paniku.

1. tlesknutí - STOP

    Tímto slovem, které vyslovíme nahlas, se zastavíme. Umožní nám to začít se soustředit. 

2. tlesknutí - MYSLI

    Tímto slovem začneme zhodnocovat situaci, která nastala. Je to opravdu tak hrozné? Co se vlastně děje? Jak lze řešit situaci? Najednou zjistíme, že máme prostor k tomu začít jednat znovu a s větším přehledem.

3. tlesknutí - START

    Tímto slovem se navrátíme buď tam, kde jsme skončili, nebo začneme něčím jiným. K problému se vrátíme později.

Meditace

V klidu se posadíme a soustředíme se na dýchání. Jak správně meditovat se dozvíte v sekci "Rituály na každý den". V meditaci si představíme náš největší strach. Pomalu ho opakovaně - dvakrát až třikrát - zvětšujeme a zase zmenšujeme. Při zvětšování si necháme strach narůst do obřích rozměrů, pak opět začínáme zmenšovat. Při posledním zmenšování si představíme, jak náš strach jde zhmotnit, můžeme ho vyjmout z těla a položit do dlaně. Můžeme pak mít v dlani cokoliv. To, co držíme v ruce, odhodíme a necháme zmizet v nedohlednu. Náš strach je pryč. Způsob, jakým jsme se ho zbavili, si můžeme vybavit kdykoli, kdy se bude mít tendence vracet. Je ale dobré meditaci opakovat.

Naďa Kučerová

Foto: Pixabay

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1993123
DnesDnes223
VčeraVčera801
Tento týdenTento týden4143
Tento měsícTento měsíc12739

Partnerské weby