Lidský zrak je důležitým smyslem, proto bychom se měli o oči, jako nejcitlivější orgán v lidském těle, náležitě starat. Mnozí lidé svůj zrak nepřiměřeně zatěžují nejčastěji při práci u počítače, sledováním obra zovky televizoru, čtením, pro ručních pracích, oči jsou zpravidla zarudlé, zanícené, unavené. S namáhanýma očima jde ruku v ruce ztráta koncentrace, bolesti v zátylku, dochází ke strnutí šíje, někdy se může dostavit celková nevolnost. Připomeňme několik jednoduchých zásad, které patří k péči o zrak, jsou důležité v prevenci.

*Významnou roli sehrává osvětlení stolu a celkově místnosti. Žárovky musí být nejméně šedesátiwattové, zároveň nesmí světlo oslepovat. Při práci umístíme počítač směrem od okna. Při správné pozici sedu jsou oči od monitoru vzdálené přibližně dvacet až čtyřiadvacet centimetrů.
*Při vybavení domácnosti počítačem upřednostňujeme LCD displeje před klasickým monitorem. Minimalizaci odlesků z obrazovky dosáhneme pomoci antireflexních krytů tmavými barvami v místnosti.
*Sledovat televizi je lepší v pološeru než v úplné tmě. V blízkosti televizního přijímače je dobré nechat svítit alespoň malou lampičku.
*Ať sedíme u televize nebo před monitorem počítače, měli bychom si po jedné hodině práce udělat alespoň malou přestávku.
*Oční gymnastika je vhodným prostředkem pro uvolnění okohybných svalů: Tím se podpoří větší soustředěnost oka a únava přichází pozvolna. Zkusit můžeme jednoduché cvičení. Odvrátíme zrak od počítače a zaměříme se na pevný, vzdálený bod a přecházíme přitom očima nahoru a dolu. Zaměřujeme se střídavě na blízké a vzdálené předměty. Zavřeme oči a zlehka si je zakryjeme dlaněmi. Oči se nesmí mnout ani mačkat.
*Jako prevence proti únavě očních svalů můžeme vyzkoušet malý trik. Do středu menšího zrcátka si nalepíme bílý bod z papíru ve velikosti koruny. Takto vybavené zrcátko držíme před sebou ve vzdálenosti asi čtyřicet centimetrů. Upřeně se zadíváme na bílý bod a pak zrcátko přibližujeme k očím tak blízko, jak je to jen možné, abychom zřetelně bílý bod viděli. Toto cvičení můžeme několikrát opakovat.
*Dlouhé vysedávání před monitorem počítače, u televizní obrazovky může u některých jedinců vyvolat i takzvaný syndrom suchého oka. Je to stav, při němž dochází ke snížení produkce slz. Přihlásí se zhoršeným viděním, dostavují se nepříjemné pocity, jako je svědění, zvýšená citlivost na světlo, pocit cizího tělesa v oku, těžkosti při otevření očí po probuzení, pálení. Normální funkci oka zajišťuje přiměřené množství slz, které obsahují kromě vody i hleny, tukové a ochranné látky rozpouštějící bakterie. Díky slzám se oko čistí a zároveň zabezpečuje hladké klouzání očního víčka po oční kouli. I v tomto případě je zapotřebí dopřát očím potřebnou relaxaci, odpočinek, třeba v podobě oční jógy. Také časté mrkání při práci s počítačem není samoúčelné, doporučují oční specialisté.
(map)

DODATEK
Víte, že například borůvky podporují dobrý zrak? Svým očím můžeme pomoci podáváním vitaminu A a betakarotenu. Najdeme je především v mrkvi, hlávkovém salátě, rajčatech, petrželové nati, zelené paprice, pažitce.
 

Planety radí i varují

Předplaďte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1771482
DnesDnes324
VčeraVčera1256
Tento týdenTento týden6713
Tento měsícTento měsíc28117

Partnerské weby