Senioři by měli ve srovnání s mladšími ročníky velmi dbát na dostatečný příjem tekutin. S věkem se totiž pocit žízně (tělu vlastní poplašný systém, který nás na dehydrataci upozorňuje) oslabuje a je stále méně spolehlivý. Starší lidé bývají také střídmější v jídle, a proto přijmou méně

tekutin v potravě. A s ohledem na slábnoucí výkonnost ledvin už jejich organismus nezadržuje přijatou vodu tak dobře jako dříve.

Množství tekutiny, které potřebujeme, abychom se cítili optimálně, se liší v závislosti na faktorech, jako je podnebí, úroveň fyzické aktivity a fyziologie. Zhruba se můžeme držet doporučení Evropského úřadu pro bezpečné stravování, podle kterého je tato dávka dva litry (osm hrnků) denně u žen a 2,5 litru (deset hrnků) u mužů. Započítány jsou i tekutiny získané z potravy, které se na celkovém příjmu podílejí zhruba z jedné pětiny - více je to u lidí, kteří jedí hodně ovoce či zeleniny. Nezapomínejte, že pokud sportujete, venku je horko, nebo se pohybujete ve vytápěných prostorách a víc se potíte, je nutné příjem tekutin zvýšit. Tekutiny pijte v průběhu celého dne a nemusí to být jen voda, může to být třeba polévka, šťáva, čaj, dokonce přes mírný močopudný efekt i káva.

Máte-li tmavou nebo silně páchnoucí moč, je to právě možná tím, že málo pijete. Mezi další první známky dehydratace patří sucho v ústech, bolest a motání hlavy, únava nebo podrážděnost. Pokud se tento problém neřeší, může přejít v bušení srdce, delirum či ztrátu vědomí a pomoci může pouze intravenózní infuze.

V každodenním životě není mírná dehydratace nic výjimečného. Ale pokud se to stane běžným stavem, může to mít nepříznivé důsledky, zejména v podobě ledvinových kamenů. Máte-li pocit, že na vás dolehla únava z dehydratace, lék je nasnadě - napijte se.

(ndro)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2272403
DnesDnes60
VčeraVčera1235
Tento týdenTento týden3814
Tento měsícTento měsíc4652

Partnerské weby