Všude se píše o nadměrném příjmu kalorických potravin, přičemž za největší zlo se považují živočišné tuky. Vše, co obsahuje tuk, je spojováno se strašákem nazývaným cholesterol a vyzdvihovány jsou výrobky s označením nízkotučný neboli light. Vyznavači zdravého

způsobu stravování se kvůli tomu živočišným tukům vyhýbají. Mnozí se totiž nechali nachytat módou nízkotučných potravin. Málo se ví, že živočišný tuk, který se z potravin odstranil, se musí něčím nahradit, k čemuž se běžně používá cukr, mouka nebo modifikované škroby, tedy látky s vysokou energetickou hodnotou. Podle názoru některých odborníků je výsledkem „light tažení“ strmý nárůst obezity a diabetu. Lidé v domnění, že se stravují zdravě, kupují takzvané nízkotučné potraviny, přičemž ve skutečnosti konzumují potraviny s vyšší energetickou hodnotou. Pokud si detailněji prohlédneme obal nízkotučného výrobku, velkým písmem je vždy uvedeno, že výrobek má snížený nebo dokonce nulový obsah tuku, ale téměř nerozluštitelným písmem je uvedena kalorická hodnota. Často dochází k matení spotřebitele. Klasickým příkladem je „žonglování“ s kaloriemi a kilojouly, jindy zase bývají kalorické hodnoty přepočteny na jednu porci. Kdo se má v takové džungli vyznat…

Co se skrývá za názvy?

Dokáže dnes běžný spotřebitel light výrobků zjistit, v čem se vlastně liší od běžných produktů? Označení light totiž může znamenat téměř cokoli - méně tuku, méně cukru, méně alkoholu, méně nikotinu… Ovšem o kolik procent dané suroviny je ve výrobku méně, není z názvu patrné. Někdy je snížení velké, jindy jde jen o několik procent. Kromě označení light jsou produkty nazývány i dalšími pojmy: nízkokalorické, bez kalorií, bez tuku, bez cukru, nízkotučné atd. Jsou tyto názvy jen reklamním trikem? Vždyť některé light nápoje a potraviny znamenají velký energetický příjem. Cukr bývá v light potravinách nahrazen umělými (náhradními) sladidly. Jejich pravidelná konzumace se dává do souvislosti s mnoha zdravotními problémy. Umělá sladidla nejsou vhodná pro děti do tří let, což většinou výrobci uvádějí na obalu. Ovšem ani v pozdějším věku není příliš vhodné přehánět příjem potravin s umělými sladidly, která byla původně vyvinuta pro diabetiky jako náhrada za cukr.

Proč po light potravinách hladovíme?

Hodně lidí, zvláště těch, kteří chtějí zhubnout, si stěžuje, že po snědení light potravin mají dříve hlad, a tak sáhnou po dalším jídle. Na vině může být jejich vysoký glykemický index. Čím vyšší index jídlo má, tím dříve dostanete hlad. Především u odtučněných výrobků je glykemický index vyšší, tuk sám o sobě jej totiž snižuje.

Rady při nákupu

Podle čeho se tedy řídit, když light potraviny nakupujete? Rozhodně podle etikety, protože jako light může být označen výrobek, který se tak jen tváří. Jedinou možností, jak zjistit, kolik látek a jaké množství se chystáte zkonzumovat v light potravinách, je dát si práci a přečíst si jejich složení. Tyto údaje by měly být podle zákona uvedeny na obalu - zjistíte zde, jaká je energetická hodnota výrobku, kolik obsahuje cukrů a tuků, zda jsou v něm umělá sladidla a další látky, například tzv. éčka. Někteří výrobci se označení light vyhýbají a místo toho rovnou deklarují, o kolik a čeho je v potravině méně.  

(žuk)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2164516
DnesDnes316
VčeraVčera577
Tento týdenTento týden316
Tento měsícTento měsíc10692

Partnerské weby