Čtenáře Jana z Opočna zajímá: „Jsme tu opravdu poprvé?“

Z minulých životů

V buddhismu a hinduismu se setkáváme s termínem karma. Jedná se o učení osudovosti, že vše, co jsme si do života přinesli, je důsledek životů předešlých. Jsme odměňováni za skutky dobré nebo splácíme zlo, kterého

jsme se dopustili. Nedá se nikterak zvrátit a týká se jak našich činů, tak i myšlenek. Tato teorie jasně říká, že nejsme na tomto světě poprvé a ani naposledy. Rodíme se pak do vyšší nebo nižší úrovně podle toho, jaké byly v minulosti naše činy. Pokud se dopouštíme zla, můžeme se, podle této teorie, dostat až na zvířecí úroveň.

Učení o reinkarnaci

Převtělováním se zabývala jako první indická filozofie a později se rozšířila i do dalších náboženství. Reinkarnací se dají vysvětlit některé osudy lidí, jež nechápeme, postižení nebo utrpení dětí a dobrých lidí apod. Důležitým prvkem lidské osobnosti je duše, která zůstává. Mění se jen tělesná schránka. V hinduismu se nejprve uplatňoval názor, že hodně špatný člověk se mohl znovu narodit nejen jako zvíře, ale také jako rostlina. V současné době však tvrdí, že se člověk může znovuzrodit ve zvířecí podobě, ale jen výjimečně. Jen tak se zlá duše může očistit od svých špatných činů, aby se mohla znovu vrátit v podobě člověka. Indové proto ctí všechna zvířata právě z tohoto důvodu. Berou je jako sebe samé, jen v nižší formě života.

Po smrti se duše uchyluje do stavu, kdy se nemění a připravuje se na další cestu. Je v úrovni rajské nebo pekelné a vyčkává na své nové vtělení. Smrt je vlastně jen zastávkou na další cestě, nikoli konec. Pouze několika jedincům bylo doposud umožněno dosáhnout osvobození – džívanmůkta. Tito se již nikdy nenarodí, protože jejich karmické putování došlo konce. Nalezli tzv. nejvyšší Pravdu a nemusejí se již znovu vracet.

Koloběh života

Gilgul je kabalistické slovo znamenající koloběh. Jedná se o převtělování duší, aby si odpykaly dřívější tresty. Účelem je jejich stálé zdokonalování. Duše se tak dostává do nekonečného koloběhu v životech, kterými prochází. V kabale se rozlišují duše dvě – gilgul, duše, která vchází do těla po oplození, a ibbur, která vstupuje do těla hotového. Nastává pak spojení duší, které je ovšem jen dočasné. Podle kabaly se duše nevtěluje okamžitě, ale nějakou dobu bloudí. Pak nastává čas na umístění do těla. Opět záleží na předešlých skutcích, podle toho dostane svou tělesnou schránku. Mohou to být nejen lidé, ale také zvířata nebo dokonce kameny. Spojení obou duší je důležité, protože jen tak se může očistit. Dostane-li však podobu kamene, nemá velkou šanci se očistit. Jejím trestem je nekonečné pykání za hříchy.

Pojem převtělování je všeobecně známý, zda ale skutečně probíhá, je otázka. Existují případy, kdy si lidé na svůj předešlý život vzpomenou. Skeptici tuto možnost zásadně odmítají, ale pokud takový jedinec začne líčit svůj život do detailů, které lze ověřit, pak nastává otázka, zda je to opravdu jen výmysl. Možná je to jen strach z toho připustit si, že se znovu narodíme a budeme se muset ze svých hříchů zodpovídat.

(kuč)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2273838
DnesDnes705
VčeraVčera790
Tento týdenTento týden5249
Tento měsícTento měsíc6087

Partnerské weby