Každý je starý, jak se cítí. Někdo si může v padesáti šedesáti letech připadat jako vitální čtyřicátník, jiný jako vetchý stařík. S přibývajícím věkem dochází v organismu postupně k mnoha změnám, které jsou příznakem tělesného i psychického opotřebení. Je

nesporné, že dobrá tělesná kondice má význam nejen zdravotní, ale i duševní. Samozřejmě je nesmyslné ve vyšším věku usilovat o dokonalé tělo vytrénovaného kulturisty nebo uběhnout maraton v rekordním čase, i když výjimky se jistě najdou. Pokud si kladete otázku, zda si můžete pravidelný pohyb ještě ve vašem věku dovolit, odpověď hledejte spolu se svým ošetřujícím lékařem. Objektivní posouzení zdravotního stavu je nezbytné k tomu, abyste mohli bez obav zapracovat na své tělesné kondici.

Nikdy není pozdě

I když jste v mládí nesportovali, na pohyb není nikdy pozdě. Přiměřené cvičení může významně zpomalit biologické stárnutí a tím také účinně bojovat proti vzniku nejrůznějších civilizačních chorob. Pohyb je ideální prevencí proti obezitě, vysoké hladině cholesterolu, depresím a stresu, únavě, osteoporóze, celkově přispívá k odolnosti proti nemocem. Pravidelné cvičení kromě jiného napomáhá ke správnému držení těla, při bolestech zad, udržuje ve formě kloubní pohyblivost.

Zlepšení zdravotních potíží

Na potíže se zády, páteří jsou ideální protahovací cvičení, tradiční jóga. Aerobní aktivity například v podobě nordické chůze, plavání, cyklistiky, tenisu upravují krevní tlak, snižují riziko ischemické choroby srdeční a srdečního selhání. Posilování s mírnou zátěží zabraňuje úbytku kostní hmoty, je prevencí osteoporózy, ale také se významně podílí na udržení hladiny krevního cukru. Čím víc se člověk hýbe, tím více spaluje kalorií a napomáhá udržovat optimální hmotnost. Cílené cviky na pánevní dno zmírňují potíže s močením. Chce to jen poohlédnout se ve svém bydlišti po turistickém oddílu, řadu zajímavých aktivit pro seniory nabízejí pohybová studia při univerzitách třetího věku, různé sportovní kluby a zařízení.

Opatrnost je na místě

Pokud chcete svůj život aktivně obohatit, své odhodlání začít cvičit neodkládejte. Měli byste vědět, že na začátku cvičení je nutné používat jen minimální zátěž a postupně, jak si tělo na pohyb zvykne, ji zvyšovat. Přetížení může vést nejen ke zranění, ale také vás připravit o chuť v tělesných aktivitách pokračovat. Jestliže se po cvičení objeví mírná bolest ve svalech, je to známka toho, že jste nešidili, po posilování je to v pořádku. Ovšem pocit vyčerpání, úporná bolest a bolavé klouby signalizují, že jste něco dělali špatně. Pamatujte na to, že při cvičení nesmíte zadržovat dech a veškeré pohyby je třeba vést plynule. Aby byly cviky účinné, opakujte je nejméně deset až patnáctkrát a pak si dopřejte alespoň minutový odpočinek.      

(mav)

RADA SPIRITU

Pohyb přispěje nejen k lepší kondici, pocitu síly, svěžesti, sebedůvěře, ale pobyt v kolektivu stejně naladěných vrstevníků se stává svým způsobem i příjemnou společenskou událostí.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2199458
DnesDnes235
VčeraVčera549
Tento týdenTento týden2960
Tento měsícTento měsíc9208

Partnerské weby