Naši předci potřebovali brýle mnohem později než současná dospělá populace. Až čtyřicet procent lidí potřebuje některý typ brýlí už před dosažením čtyřicátého roku věku. Je to výsledek životního stylu, k němuž patří zakouřené a prašné prostředí, dlouhé

vysedávání před televizní obrazovkou, špatný pitný režim a především počítačové aktivity. Stejně jako jiné orgány těla, i stav očí a jejich fungování se časem zhoršuje.

Lidem, kteří denně pracují na počítači, často hrozí zvýšený nitrooční tlak, který je rizikovým faktorem zeleného zákalu. Zelený zákal poškozuje oční nerv a zrak postiženého se postupně zhoršuje. Obrazy vidí nejasně, postupně může mít problém s prostorovým viděním, špatně odhadovat vzdálenost předmětů a podobně. Příčinou slepoty může být i neléčený šedý zákal. Horší vidění často způsobuje i opakované záněty spojivek. Co je důležité v prevenci očních chorob?

Pestrý jídelníček

Vyvážený, pestrý jídelníček je základem dobrého zdraví. K zachování dobrého zraku je důležitá strava s dostatečným množstvím ovoce a zeleniny. Nutriční terapeuti doporučují až pět porcí denně. O dobrou kondici se postarají dva kousky ovoce a tři kousky zeleniny, zejména vitaminy A, B, C, D a E. Jejich bohatým zdrojem je oranžové ovoce a zelenina. Konzumujte co nejčastěji mrkev, zelenou listovou zeleninu, pro obsah antioxidantů očím prospívají také borůvky. Na zlepšení zraku jsou výborné ořechy, špenát, brokolice, paprika, ryby, sója.

Pozor na kouření

Možná nevíte, že kouření cigaret zvyšuje riziko vzniku věkem podmíněné makulární degenerace, která může vést až ke slepotě. Mnohé studie potvrzují, že kouřením se člověk vystavuje většímu riziku ztráty zraku ve vyšším věku.

Oční jóga

Pro unavený zrak je ideální provozovat oční jógu. Stačí si v průběhu dne najít malou chvilku na několik jednoduchých cviků. Zavřete oči a kývejte hlavou dopředu, dozadu a ze strany do strany. V každém směru cvik opakujte alespoň patnáctkrát. Minimálně desetkrát se snažte očima zahledět nahoru a dolů, jakoby k nebi a do země. Dalším z účinných cviků je pohybovat očima do úhlopříčky. Nejdříve pohybujte očima šikmo do dolního levého rohu, poté pravého horního rohu. Na závěr cvičení se doporučuje oči uvolnit, a to tak, že dlaně by měly zakrývat oči, aniž by se jich dotýkaly, zároveň by jimi nemělo pronikat žádné světlo. Přitom myslete na něho příjemného.                 

(map)

RADA SPIRITU

Nezanedbávejte vyšetření zraku. Nejen v případě, že dochází k jeho zhoršování, se nerozpakujte objednat k očnímu lékaři. Na preventivní prohlídku máte bezplatný nárok.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2279752
DnesDnes87
VčeraVčera780
Tento týdenTento týden4207
Tento měsícTento měsíc12001

Partnerské weby