3006jak1Na každého nachlazeného mohou připadat dva až tři lidé, kteří sice virus hostí, ale nemoc u nich nepropukne. U těchto šťastlivců totiž virus zafunguje coby spouštěč imunitního systému, který začne produkovat protilátky a ty jej vypudí. Zkuste posílit obranyschopnost

svého organismu pomocí následujících kroků.

Myjte si často a důkladně ruce. Když nemocný člověk kašle a kýchá, na povrch předmětů kolem něj dopadají malé kapičky plné virů, které se na vás dotekem mohou přenést. Abyste měli ruce dokonale čisté a zbavili je virů, měli byste je mýt mýdlem alespoň patnáct vteřin.

Polechtejte chuťové buňky. Hned jak vás začne škrábat v krku, zabojujte nějakým horkým a dobrým ovocným nápojem - třeba horkým džusem nebo horkou vodou s citronem a medem. Podpoříte tvorbu slin a uvolníte nos. Pozor - čaj a káva takhle nefungují, nemají tak výraznou chuť. Čím voňavější, tím lepší.

Zakrývejte si nos. Mezi nachlazením a chřipkami a vnější teplotou existuje prokazatelně souvislost. Čím větší zima, tím více nachlazení a chřipek. Nejjednodušší je zakrýt si nos a ústa šálou.

Hlavně nohy v teple. Výzkumy ukazují, že studené nohy rovněž snižují odolnost proti nachlazení. Oslabují obranyschopnost a umožňují viru, aby spustil příznaky.

Obrňte se dezinfekcí. Nemáte-li zrovna přístup k vodě a mýdlu, můžete choroboplodné zárodky smýt dezinfekčním roztokem na ruce. Nestačí si mýt ruce jen před jídlem, ale pokaždé, dotknete-li se předmětu, který měl v ruce nemocný - třeba držadla v autobusu.

Vyhněte se antibiotikům. Ta jsou proti nachlazení neúčinná a navíc vám mohou způsobit budoucí problémy (až je budete potřebovat, nebudou účinná).

S přírodou opatrně. Hodně lidí sahá kvůli prevenci i léčbě po přírodních prostředcích, jako je echinacea nebo zinek. Z výzkumů ale vyplývají protichůdné závěry. Podle některých může zinek délku nachlazení zkrátit, ale důkazy nejsou přesvědčivé. Pokud jde o echinaceu, pak z testů vyplynulo, že má vliv zcela mizivý.

Myslete zeleně! Vědci zjistili, že zelený čaj obsahuje aminokyselinu, která úzce souvisí s prevencí nachlazení. Tato složka nazvaná L-theanin pomáhá jednak preventivně, jednak u pacientů již postižených zmírňuje příznaky. Musí jít ale o poměrně velké množství - osm až deset šálků denně.

Přidejte jogurt. Hodně lidí jí jogurty s obsahem probiotických kultur kvůli pravidelnému zažívání. Probiotika ale rovněž posilují imunitu. Nedávná analýza deseti studií odhalila, že můžete zahnat hrozbu nachlazení po celou chřipkovou sezónu, budete-li jíst jogurty s probiotiky po tři měsíce.

Nezapomínejte na déčko. Některé studie naznačují, že potravinové doplňky s obsahem vitaminu D v zimě fungují jako prevence nachlazení. Závěry ale ještě nejsou definitivní. I tak stojí za pokus brát tablety „déčka“ s obsahem 25 mikrogramů denně. Rozhodně to neublíží.

(ksa)

RADA SPIRITU

Líbejte se bez obav. Výzkumy ukázaly, že se viry z nachlazení líbáním nepřenášejí. Ale líbejte raději na ústa, nikoli na tvář, kde mohou být kapénky s virem.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2201384
DnesDnes455
VčeraVčera603
Tento týdenTento týden1058
Tento měsícTento měsíc11134

Partnerské weby