0107kdy 1Jeden z nejúžasnějších příkladů rozmanitosti lidské víry v nadpřirozeno najdeme u Korowajaků, pralesního kmene žijícího dodnes na úrovni doby kamenné v hlubokých pralesích indonéské Západní Papuy. Pro Korowajaky svět není koule, ale „bolelip“, tedy místo, které se skládá ze

čtyř soustředných kruhů. První je pro všechny a žijí v něm lidé a zvířata. Na druhé straně kruhu, v jakémsi odrazu světa lidí, leží konec míst. Tam žijí duše. Za tím vším se rozprostírá Velká voda, ve které žijí obrovské ryby Ndewé. Kolem vody jsou pak nebe a hvězdy. Toto vše, jak věří tito primitivní pralesní lidé, stvořil Velký duch Ginol, ale protože se svým výtvorem nebyl spokojený, rozmetal ho a sestavil znovu. Jenže se mu nelíbil ani ten, a tak ho také zničil a pak ještě dva další. Dnes, jak věří Korowajakové, lidé žijí v pátém „bolelipu“, ani ten ale není poslední. Jeho konec nastane, až podle kmenové prastaré víry přijdou do pralesa mezi Korowajaky bílí duchové a přinesou si s sebou spoustu věcí. Tito duchové jsou totiž „laleo“ - zlí démoni - a kontakt s nimi je podle pralesních lidí pohromou. Až se totiž tito duchové s kůži bledou jako leklá ryba dotknou Korowajaků, nastane jejich záhuba a konec i pátého kruhu „bolelip“. To samé neštěstí mohou přinést i věci donesené bílými duchy.

0107kdy 2Kdy se džungle obrátí naruby?

Zdejší šamani si z generace na generaci předávají pochmurnou vizi toho, co bude dál - džungle se pak obrátí naruby jako kůže z rajky. Snad i proto Korowajakové a jejich příbuzní Sayakhové, kterých do dnešní doby přežilo jen několik rodinných klanů netušících nic o tom, že nad jejich hlavami létají moderní letadla nebo družice. Vítají každého, kdo by chtěl proniknout na jejich území, záplavou jedovatých šípů vystřelovaných z foukaček.

Kouzla šamanů

Pro Korowajaky čas neznamená to, co pro nás. Jak by také mohl, když se v jejich případě stále nalézají v době kamenné? Neznají ani kolo a žijí v chýších stavěných vysoko v korunách stromů. Pro tyto pralesní lidi existuje jen den a noc, světlo a tma, život a čas duchů a kouzel. Každý klan má svého čaroděje (šamana), který vysílá temnou energii na klanové nepřátele - žravost, nazývanou „tufo´a“, a hladomor „loka“ (obojí je pro Korowajaky špatné).

Legenda o hadím duchovi

Základem víry kmene je legenda o hadím duchovi, který posílal své dvě krásné ženy do džungle pro potravu. Vždy když odešly, odhodil svou kůži a stal se krásným mladíkem a užíval si mezi lidmi venku na polích. Pak jedna z žen manželovo počínání prokoukla a jeho hadí kůži spálila, takže se do ní duch nemohl vrátit a musel zůstat jako obyčejný, stárnoucí, smrtelník mezi lidmi. Hadí duch měl ale ještě tolik moci, aby jako odplatu za tento její čin seslal na celé lidstvo - jak věří Korowajakové - hlad a smrt. Ty jsou všudypřítomné i dnes, protože vinou podmínek, ve kterých žijí, se málokterý Korowajak dožije padesátky. Kmen tedy věří, že přirozená smrt vlastně neexistuje, protože celý jejich život ovládají čáry a kouzla (tzv. Khakhua). Pokud nad Korowajakem zvítězí nějaká nemoc, je to vina čaroděje cizího klanu, který nemocnému tajně v nocích, kdy vládnou duchové, užíral střeva, nebo ho ve dne zasáhl tajně vystřeleným jedovatým šípem.

Nikdy nekončící boj

Tito indonéští „indiáni“ také věří tomu, že se do ohně nesmí házet nehty, protože by chýši mohl ovládnout mocný čaroděj. To je pro ně prostě tabu. Takového čaroděje, který je spolčen se zlými duchy, je třeba co nejdříve zničit, aby se do života kmene vrátila rovnováha. Protože je ale kouzelník vždy ve spojení s magickými silami, samotný akt pomsty vytváří jen nikdy nekončící řetěz meziklanových bojů.

Petr Blahuš

Foto: archiv a Pixabay

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2204179
DnesDnes469
VčeraVčera499
Tento týdenTento týden3853
Tento měsícTento měsíc13929

Partnerské weby