Rakovina je bezesporu metlou moderní doby. Jak dokládají statistické údaje, až jedna třetina západní populace se potýká s nějakým druhem nádorového onemocnění. Jednou z cest, jak snížit riziko onkologických chorob, je zdra vá životospráva, správný jídelníček. Které potraviny mají celkově šanci úspěšně ovlivnit zdravotní stav, být účinným pomocníkem v prevenci rakoviny, prodloužit život? Zmiňme se alespoň o některých:

Jogurt a mléčné výrobky
Bakterie kyseliny mléčné posilují imunitní systém, jogurt podporuje a udržuje zdravě fungující střeva. Probiotika v jogurtu a zakysaných mléčných výrobcích snižují také hladinu cholesterolu.

Čaj
Flavonoidy a další látky obsažené v zeleném nebo černém čaji mají prokazatelně pozitivní zdravotní účinek na organismus. Jak uvádějí mnohé vědecké studie, jeden šálek prospívá zdraví, ovšem čtyři šálky denně významně snižují riziko nádorového onemocnění. Vedle toho pravidelná konzumace tohoto lahodného nápoje snižuje riziko nemocí srdce a mozkové mrtvice, ledvinových kamenů, riziko vzniku zubního kazu.

Rajčata
Řadí se mezi světově uznávané superpotraviny, neboť organismu dodávají velké množství důležitých živin - vitaminy skupiny B, C, draslík, biotin, vlákninu. Zejména lykopen je největším lapačem volných radikálů, které prokazatelně tělu škodí. Lykopen nepůsobí preventivně pouze proti rakovině, ale také snižuje riziko srdečně cévních chorob, celkově podporuje zdraví a vitalitu.

Ořechy
Obsahují důležité rostlinné omega-3 mastné kyseliny, vitamin E, B, hořčík, draslík, vlákninu a další důležité látky. Oleje prospívají zdravému srdci, brání usazení krevních sraženin v cévních stěnách, pomáhají snižovat riziko infarktu i rakoviny.

Ovesné vločky
Oves a celozrnné obiloviny by se měly pravidelně objevovat na zdravém jídelníčku. Oves má málo kalorií, obsahuje mnoho bílkovin, vlákniny, hořčík, draslík, zinek a důležité fytonutrienty. Konzumace celozrnných potravin snižuje riziko nádorových onemocnění, ale také mrtvice, přispívají ke snížení cholesterolu.

Citrusové plody
Citrusové plody, jako jsou grapefruity, pomeranče, citrony, obsahují vitamin C, kyselinu listovou, vlákninu, pektin a další látky, které mají prokazatelně pozitivní účinek na zdraví. Flavonoidy v citrusových plodech působí antioxidačně, brání buněčným mutacím, což je první krok k rozvoji rakovinného bujení. Další látky nacházející se v citrusech jsou prospěšné v prevenci mozkové příhody, celkově posilují imunitní systém.

Brokolice
Jak potvrzují nejrůznější vědecké studie, brokolice patří k zelenině, která nejvýrazněji chrání před rakovinou tlustého střeva. Proti nádorovému bujení účinně působí zejména fytonutrienty, také další látky - dostatek vlákniny, kyselina listová, draslík v ní obsažené celkově ovlivňují zdraví, chrání před poškozením srdce a cév, zvyšují imunitu, podporují tvorbu kostí.

Škodlivé stravovací návyky
V souvislosti se stravou je nutné uvést i některé škodlivé stravovací návyky, které se mohou neblaze podepisovat na civilizačních chorobách dneška. V prvé řadě to může být jednostranný jídelníček, nedostatečná pestrost v jídle. K jiným častým zlozvykům patří příliš velké porce, většina lidí jí i tehdy, když nemá hlad, nepřiměřeně zatěžuje trávicí systém. U dnešní populace je patrná zvýšená konzumace průmyslově upravených potravin, polotovarů, nezdravých jídel z rychlých občerstvení, snížený příjem čerstvého ovoce a zeleniny, obilovin, luštěnin.
(es)

DODATEK
Česká republika obsazuje dlouhodobě první místo v Evropě, pokud jde o rakovinu tlustého střeva. Největším zabijákem jsou živočišné tuky, červené maso, uzeniny, konzervy a cukr. Pokud tyto potraviny tvoří tradiční jídelníček, podle odhadů odborníků je riziko vzniku nádoru tlustého střeva až třikrát vyšší.
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2275076
DnesDnes711
VčeraVčera1233
Tento týdenTento týden6487
Tento měsícTento měsíc7325

Partnerské weby