Vitamin B 1 se někdy nazývá duševní vitamin, neboť má příznivý vliv na nervový systém a duševní výkon. Pokud jste emotivně nestabilní, popudliví, duševně unavení, přehnaně reagujete na stresy a deprese, pravděpodobně máte nedostatek toh oto vitaminu. Mnohé pokusy prokázaly, že jeho pravidelné podávání má za následek čilost, chuť do života, působí proti náladovosti a podrážděnosti a celkově zlepšuje psychickou výkonnost. Vitamin B 1 podporuje tvorbu acetylcholinu, látky, která je nezbytná pro paměť, úroveň pozornosti a chápání. Projevem nedostatku je krátká paměť, neschopnost koncentrace, nejistota, nedostatek iniciativy. Mnohé výzkumy potvrzují, že tento vitamin podporuje paměť i u nemocných s Alzheimerovou chorobou.

Jak zjistíte nedostatek vitaminu B 1? Při kvalitní stravě by neměl nastat. Mírný nedostatek s sebou nenese výrazné projevy. Ale dráždivost, deprese, apatie, třes rukou, svědění v pažích a nohách, úbytek na váze se považují za příznaky výrazného nedostatku tohoto vitaminu.
Nejdostupnějším zdrojem vitaminu B 1 jsou pivovarské kvasnice, pekařské droždí, pšeničné klíčky, otruby a játra. Dobrým zdrojem tohoto vitaminu je libové vepřové maso, drůbež, ryby, luštěniny (sojové boby, fazole, hrách), neloupaná rýže, ořechová jádra, rostlinná semena, celozrnná mouka a výrobky z ní, oves, zelenina a ovoce.
(maj)
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2201413
DnesDnes484
VčeraVčera603
Tento týdenTento týden1087
Tento měsícTento měsíc11163

Partnerské weby