Bohatě prostřený stůl, dobré jídlo a pití k vánočnímu času prostě patří. V tomto čase už je většina rodin předzásobena nejrůznějšími dobrotami, napečeným cukrovím, surovinami pro přípravu těch nejlahodnějších svátečních pokrmů. Kdo by myslel na umírn ěné mlsání a na to, že se přejídání a nekontrolovatelné ochutnávání všeho možného na postavě více či méně po Vánocích projeví? Podle jednoho průzkumu se ukazuje, že až šest žen z deseti o vánočních svátcích přibere přibližně dva až tři kilogramy. Jak strávit svátky v pohodě, ve zdraví, aniž by nás v novém roce trápily nadměrné kilogramy?

Podle PhDr. Ivy Málkové, zakladatelky společnosti Stob obezitě, je nesmyslné odpírat si sladké, neboť čím víc si něco zakazujeme, tím více myslíme na to, jak chuť obelstít a ve finále pak sníme celý talíř sladkostí, chipsů, slaných oříšků či mandlí. Zabránit nárůstu hmotnosti je možné už při pečení cukroví. Nikde není psáno, že se v množství a druzích musíme vyrovnat své mamince, tchyni, známé, kolegyni, která se každé svátky chlubí bezmála deseti druhy napečených dobrot. Jestliže chceme odolávat pokušení na sladké, nenecháváme pěkně naaranžované cukroví ležet na stole, ale nabídneme ho teprve tehdy, až přijde návštěva. Mlsání pod kontrolou můžeme mít i tak, že krabice s cukrovím pečlivě převážeme a uložíme na méně dostupné místo, kam se nám pro jeden, dva kousky určitě nebude chtít vylézat.

Když dostaneme na cukroví chuť, rozkrájíme šťavnaté jablíčko, oloupeme sladkou mandarinku, uzobáváme kuličky hroznového vína nebo jiného exotického ovoce. Co by to bylo za vánoční svátky nebo Silvestra bez vydatného babiččina bramborového salátu, dozlatova upečených řízků, smaženého kapra, nazdobených chlebíčků a jednohubek? Alfou a omegou zdravějšího vánočního hodování je výběr vhodných tuků nejen ke smažení, ale i pečení. Jak radí odborníci z Fora zdravé výživy, k základním pravidlům správného smažení patří používat vhodné tuky, speciálně ke smažení, tedy pokrmové tuky a fritovací oleje. Neobsahují vodu a jsou upraveny tak, aby se nerozkládaly při vysokých teplotách.

Z rostlinných olejů se k delšímu smažení hodí pouze olej olivový. Nejméně stabilní je olej slunečnicový a řepkový, použitelný maximálně k jednorázovému smažení několika málo porcí. Tuk po smažení bychom neměli v žádném případě používat pro maštění pokrmů. Bramborový salát místo vydatné majonézy ochutíme bílým odtučněným jogurtem, i chlebíčky a jednohubky mohou mít zdravou podobu, aniž by utrpěla jejich pikantnost a perfektní vzhled. Vysoce kalorické paprikové klobásy a trvanlivé salámy lze nahradit dietní, krůtí nebo fit šunkou, výborné mohou být jednohubky z různých druhů sýra v kombinaci se zelenou či ovocem. Ani přejedení by však nemělo být tím, z čeho bychom si ve svátečních dnech měli dělat vrásky a výčitky svědomí.

Podle dr. Málkové jedno přejedení ještě nic neznamená. Abychom přibrali kilogram tuku, museli bychom sníst asi pětadvacet tisíc kilojoulů nad svůj denní limit. Takové množství energie představuje velký sáček chipsů, více než čtyřicet chlebíčků s bramborovým salátem, deset balení slaných oříšků. Takový jedlík se ale stěží najde.
Vánoční hodování by mělo jít ruku v ruce s pohybem. Nemusíme svátky trávit pouze před televizní obrazovkou, u videa, domácího kina, které nám možná nadělí štědrý Ježíšek. Kdy jindy než právě o vánočních a novoročních svátcích máme více času a příležitosti věnovat se třeba společným vycházkám do přírody, zajít do sauny, plaveckého bazénu, zahrát si tenis, squash, jít si zabruslit. Každá sportovní aktivita ozvláštní svátky pohody, dá jim jiný rozměr a co víc, významně přispěje k tomu, že budeme v lepší psychické i fyzické kondici.
(pru)
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2277028
DnesDnes139
VčeraVčera1344
Tento týdenTento týden1483
Tento měsícTento měsíc9277

Partnerské weby