Příliš kalorická strava, stres, málo pohybu, nadměrná spotřeba alkoholu, to vše jsou rizikové faktory pro vznik kardiovaskulárních chorob. Infarkt myokardu je nejčastější příčinou úmrtí. Nejvíce ohrožuje muže nad padesát let a ženy po šedesátém roce

věku. Víte, jak mu předcházet?

Když je nám 20 let…

V tomto věku je pravděpodobnost onemocnění infarktem velmi nízká. Navzdory tomu je v rámci prevence bezpodmínečně nutné zanechat kouření. Skončení se závislostí na tabáku přináší až trojnásobnou redukci rizika infarktu, stejně jako sklenka červeného vína, přiměřená a pravidelná dávka pohybu, zvýšený příjem vitaminů A, C a E a odstranění nadváhy.

Když je nám 30 let…

Na prevenci infarktu je třeba myslet včas. Už kolem třicátého roku věku se může rozvíjet ateroskleróza věnčitých tepen. Základem jejího předcházení je vyvážená a pestrá strava. Ochranou před srdečními chorobami je vitamin C, lze ho označit jako „cement“, který stěny zpevňuje. Riziko vzniku infarktu myokardu snižuje také vitamin E, který posiluje stěny cév a omezuje tvorbu krevních sraženin. Mnohé výzkumy potvrzují, že pro zdravé srdce je důležitý minerál draslík, kyselina listová, karotenoidy. Proto je třeba jíst co nejvíce potravin, které mají vysoký obsah těchto vitaminů a dalších látek. Základem jsou tři až pět porcí ovoce a zeleniny denně, v jídelníčku by se měly pravidelně objevovat mořské ryby, ořechy, dýňová a slunečnicová semínka, celozrnné potraviny.

Když je nám 40 let…

Aby srdce dobře pracovalo, je třeba myslet na správnou výživu. Prospěšným „palivem“ jsou pro něj vitaminy skupiny B. Nejdostupnější zdroj představují například pekařské droždí, ryby, luštěniny, ořechová jádra, neloupaná rýže, rostlinná semena, oves. Před infarktem chrání srdce i dostatek hořčíku. Bohatě ho obsahují ryby a mořští živočichové, petrželka, pažitka, mandle, arašídy, ovesné vločky, mák, minerální vody.

Když je nám 50 let…

Vedle vyváženého a pestrého jídelníčku jsou důležitou součástí prevence preventivní prohlídky u lékaře.

Se zvyšujícím věkem je třeba si hlídat hladinu cholesterolu v krvi, krevní tlak, hladinu cukru v krvi. Většinou nemívají žádné projevy, takže člověk o nich neví. Právě návštěva praktického lékaře umožní včasnou diagnózu a léčbu těchto rizikových faktorů. Je třeba mít na zřeteli, že například kouření zvyšuje riziko nemocí srdce a cév dvojnásobně. Odborníci doporučují třicet minut denně fyzické aktivity. Pokud neprovozujeme žádný sport, vyplatí se chodit denně alespoň na dlouhé procházky. Pozor také na stres a nadměrné psychické vypětí, neboť bývají často příčinou ohrožení infarktem.

Když je nám 60 let…

Onemocnění srdce a cév jsou hlavními příčinami úmrtí u obou pohlaví. Po přechodu u žen se výskyt infarktu myokardu zvyšuje okolo 60. až 65. roku. V aktivním věku se choroby srdce u žen vyskytují v mnohem menší míře než u mužů, neboť na oběhovou soustavu mají správný vliv estrogeny, ženské pohlavní hormony. K rizikovým faktorům, které lze ovlivnit zdravým životním stylem, patří obezita, kouření, vysoká hladina cholesterolu v krvi, sedavý způsob života, stres.   

(se)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2274987
DnesDnes622
VčeraVčera1233
Tento týdenTento týden6398
Tento měsícTento měsíc7236

Partnerské weby