Víte, jak jste na tom s hladinou cholesterolu? O tom, zda je zvýšená, může napovědět jednoduchý test. Na následující otázky odpovídejte ano či ne. Je vám nad čtyřicet let (platí u mužů), nebo nad padesát let (týká se žen)? Má někdo z příbuzných nebo z rodiny

vysokou hladinu cholesterolu? Máte zvýšený krevní tlak? Kouříte? Trpíte nadváhou? Konzumujete denně výrobky s vysokým obsahem živočišných tuků, jako jsou uzeniny, tučné mléčné výrobky, prorostlé maso, tučné sýry? Pokud jste na většinu otázek odpověděli ano, je velká pravděpodobnost, že vaše hladina cholesterolu je zvýšená.

Vysoká hladina cholesterolu nebolí a nemá žádné vnější příznaky. Je-li v organismu nadbytečné množství cholesterolu, snadno se ukládá do stěny cévy, kde tvoří hlavní součást tzv. sklerotických plátů. Na povrch těchto plátů pak nasedají krevní sraženiny, céva se postupně zužuje a omezuje se dodávka krve do srdečního svalu, mozku aj. Následkem může být například infarkt myokardu, mozková mrtvice. 

Pokud se chceme vysokému cholesterolu vyhnout, měli bychom se co nejvíce vyhýbat masným výrobkům typu jitrnice, jelítka, tlačenka, dále uzeninám, bůčku, slanině, uzenému masu, škvarkům. Vhodné není do jídelníčku zařazovat ani tučné mléčné výrobky, jako jsou šlehačka, smetana, tučný jogurt, smetanové sýry. Před máslem a sádlem dáváme přednost potravinám obsahujícím „zdravé“ tuky. Kvalitní rostlinné tuky obsahují méně nasycených mastných kyselin, které je třeba omezovat a naopak více tělu dodávat prospěšných nenasycených mastných kyselin. Vícenenasycené omega -3 a omega - 6 mastné kyseliny totiž pomáhají hladinu cholesterolu snížit. Najdete je v rostlinných olejích - slunečnicovém, řepkovém, lněném, ve slunečnicových, dýňových, lněných semínkách a v tučných rybách.

Nevhodný je pasivní způsob života a kouření. Cholesterol zvyšují i negativní emoce, nadměrný stres. Podle jedné dlouhodobé studie amerických odborníků, kteří sledovali bezmála tisícovku dobrovolníků mužského pohlaví kolem pětašedesáti let, se zvýšená hladina cholesterolu zjistila u pánů se sklonem k cholerickému jednání, vzteklounů, agresorů, ale i u těch, kteří své potíže a problémy řešili sebeobviňováním a izolací od společnosti. Jak připomínají odborníci z Fóra zdravé výživy, k zásadám pro boj s cholesterolem patří také přiměřený tělesný pohyb, nejméně půl hodiny denně.  

(pru)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2204069
DnesDnes359
VčeraVčera499
Tento týdenTento týden3743
Tento měsícTento měsíc13819

Partnerské weby