Nebolí, nemá žádné příznaky, ale je velmi nebezpečný. Na hladině cholesterolu v krvi jsou přímo závislé srdeční choroby, jeho snížení podstatně snižuje výskyt smrtelných infarktů. Kromě vysokého cholesterolu patří k rizikovým faktorům i obezita, vysoký krevní tlak, kouření, nervové vypětí, nedostatek zdravého pohybu. Náchylnost k

srdečním onemocněním je ale také do značné míry závislá na genetické výbavě. Pokud se na stěnách tepen ukládá velké množství cholesterolu, vytvářejí se na nich aterosklerotické pláty. Tepny ztrácejí pružnost, zužují se, připomínají zanesené vodovodní trubky, což je stav známý pod pojmem ateroskleróza.

Víte, že nejvyšší hladinu cholesterolu v krvi na světě mají Finové, hned za nimi, pokud jde o výskyt srdečních chorob, se umístili Američané? Nejméně kardiovaskulárních příhod se podle vědců vyskytuje v zemi vycházejícího slunce, což je přisuzováno jídelníčku. Japonci jedí málo tučná jídla. Nelze pochybovat o tom, že jedním z preventivních opatření je úprava jídelníčku.

Jak snížit hladinu tuků v těle, udržet si optimální hmotnost? Výživoví terapeuti doporučují upřednostňovat rostlinné oleje, jako jsou olivový, slunečnicový, rostlinné tuky používat se zvýšenou opatrností. Maso je vhodné jíst dvakrát až třikrát týdně, a to pouze kuřecí, králičí, krůtí, libové hovězí a telecí. V jídelníčku by naopak neměly alespoň jednou až dvakrát v týdnu chybět ryby. Žádoucí je vzdát se konzumace všech uzenin a masových konzerv, výjimečně povolují krůtí, kuřecí či libovou šunku. Jezte více zeleniny a ovoce, nejlépe v syrovém stavu, přičemž doporučená denní dávka se pohybuje okolo 400 gramů. Hlavní součástí stravy by se měly stát obilniny, luštěniny, brambory a přírodní rýže. Housky a chléb z bílé mouky nahraďte celozrnnými produkty. Důležité je také maximálně omezit konzumaci sladkostí, koláčů, zákusků a cukru. Nezapomínejte na důsledný pitný režim. Pijte neslazené čaje, stolní a minerální vody nebo rozředěné, čerstvě vyrobené ovocné šťávy.

(es)

DODATEK

Zdravě vařit znamená používat šetrné postupy přípravy jídel, jako jsou vaření v páře, na grilu, teflonu, v alobalu. Nevhodné jsou smažené pokrmy nebo jejich tepelná příprava na velkém množství tuku.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2200183
DnesDnes419
VčeraVčera541
Tento týdenTento týden3685
Tento měsícTento měsíc9933

Partnerské weby