3002pitnýBez potravy vydrží člověk i pár týdnů, zatímco bez vody jen několik dní. Lidské tělo obsahuje kolem šedesáti procent vody a tento objem se musí neustále udržovat. Nic na tom nemění ani zimní období, kdy se choulíme do několika vrstev oblečení, v tomto čase je

pitná voda pro organismus naprosto nezbytná. Dvě třetiny množství se nachází v buňkách, zbytek obtéká buňky v podobě krve a lymfy, čímž zabezpečuje přenos výživy k buňkám, stejně jako odstraňování škodlivých látek ledvinami. Jak dokazují výzkumy, pokud člověk ztratí pouze dvě procenta tekutin, jeho výkon okamžitě klesá přibližně o dvacet procent.

Kdo je v ohrožení?

Mimořádně lehce se naruší tělesný režim u dětí a starých lidí. Jejich organismus totiž spotřebuje vodu rychleji a denně musí vypít tolik tekutin, kolik zodpovídá pětině jejich hmotnosti, dospělí jednu dvacetinu. Proč myslíme spíš na jídlo než na pravidelné doplňování vody? Žízeň je poplašným signálem, určitým druhem záchranné brzdy, která se projevuje povlakem na jazyku, vyschlým hrdlem a také lehce oteklými slinnými žlázami. Nouzové signály o nedostatku vody vysílá tělo až tehdy, když krev zhoustne a dojde k redukci tkaninové tekutiny. Mozkové buňky bijí na poplach v centru žízně, tělo reaguje až tehdy, když už je vlastně téměř pozdě.

Alkohol je špatnou volbou

To, že je příroda pokryta vrstvou námrazy, sněhovým popraškem neznamená, že tělo potřebuje méně tekutin. Uhasit žízeň vychlazeným, lahodným pivem, dopřát si skleničku alkoholu pro zahřátí organismu, není správné. Alkohol totiž způsobuje, že tělo vyloučí desetkrát větší množství vody a automaticky potřebuje další tekutinu. Alkohol blokuje hormon ADH, který zabezpečuje, aby tělo nevylučovalo příliš mnoho vody. Lékaři nedoporučují zahánět žízeň alkoholickými nápoji ani při sportu. Lepší je vodní režim těla upravit do správného rovnovážného stavu minerálkou, která současně zabezpečí příjem minerálních látek ztracených pocením.

Pravidla pitného režimu

Pobyt v přetopené místnosti, teplotní výkyvy při přechodu ze zimy do tepla, nedostatek ovoce a zeleniny, které jsou také významným zdrojem vody, se podepisují i na kondici imunitního systému. Na dostatečném pitném režimu je závislý správný krevní oběh a metabolismus. Pravidelným pitným režimem lze předejít nepříjemným zdravotním obtížím, jako jsou nákazy bakteriemi a viry, suché dýchací sliznice. Stejně jako v létě je důležité vypít nejméně dva litry tekutin, nečekat na pocit žízně. Při sportovních aktivitách, pobytu v přetopeném prostředí či ve stresové situaci se doporučuje pít více. Dobré je udržet pestré složení tekutin, pít během celého dne, nikoli nárazově. Ideální je začít den se sklenicí vody nalačno a poslední napití načasovat večer před spaním.

(es)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2278635
DnesDnes484
VčeraVčera687
Tento týdenTento týden3090
Tento měsícTento měsíc10884

Partnerské weby