2848vraci 1Nápad vrtulového pohonu v kolejové dopravě pochází z Německa z roku 1917. Další experiment nazývaný „kolejový Zeppelin“ ze 30. let minulého století se opět uskutečnil v Německu, konstruktérem byl Franz Kruckenberg. Tento vlak dosáhl v roce 1931 mezi

Hamburkem a Berlínem rychlosti 230,2 km/hod. Byl to rychlostní rekord, který na železnici vydržel celých 24 let.

Vozidlo na vodním polštáři

Ve Francii se právě rozvíjela nukleární technika, přílivové elektrárny, letadlo Concorde a hledal se dopravní prostředek pro vysoké rychlosti, který bude na vzdálenost 500 až tisíc kilometrů konkurovat letadlům. Šlo o konkurenční boj mezi klasickou železnicí prezentovanou vlaky označovanými TGV, vysokorychlostními vlaky hnaným elektrickými motory a Aerotrainem.

Princip Aerotrainu má svůj počátek ve vozidle na vodním polštáři, který už v roce 1880 navrhoval Louis Girard. V 60. letech minulého století nápad ve Francii oprášil inženýr Jean Bertin a obdržel na nový dopravní prostředek dokonce státní subvenci.

Nejprve vznikla 6,7 kilometru dlouhá pozemní testovací trať, ale zanedlouho vyrostla u Saran na pět metrů vysokých sloupech 18 kilometrů dlouhá trať, která se měla později stát součástí plánované trati z Paříže do Orleansu.

Rychlostní rekord Aerotrainu

„Rychlejší než železnice“ - s tímto sloganem vytáhl Aerotrain v 60. letech minulého století do boje a lámal rychlostní rekordy vozidel (pohybujících se po pevné podložce) jako na běžícím pásu. Aerotrain 02 poháněný raketovým motorem vypadal jako vozidlo stvořené pro Jamese Bonda. V roce 1974 dosáhlo rychlosti 430 km/hod. Plánovalo se vybudování tratí mezi Paříží a Lyonem a nebo dokonce mezi Bruselem a Ženevou.

Konec velkých ambicí

Počítalo se s budováním těchto tratí v rozvojových zemích Afriky a latinské Ameriky, kde z důvodu klimatických podmínek a finančních nároků byla síť silnic i železnic velmi řídká. Vedení firmy se domnívalo, že by dopravní prostředek na vzduchovém polštáři umožňoval přepravu zboží a cestujících rychlostí 60 - 80 km/hod. Tato idea se však nikdy nenaplnila.

Podle názoru odborníků Aerotrain neztroskotal na nedokonalých technických parametrech, ale může za to především lobby Francouzských státních drah, které propagovaly vysokorychlostní vlaky. Vše skončilo 27. prosince 1977. V ten den vyjel Aerotrain na trať naposledy. Byl uschován v hangáru v Chevilly, odložen k zapomenutí.

Japonské moderní řešení

Téměř po 40 letech oprášili myšlenu vozidla na vzduchovém polštáři v Japonsku. Výzkumný tým na univerzitě v Sendai vyvinul vozidlo pohybující se několik milimetrů nad jízdní drahou. Pohybuje se v tunelu a má tvar letadla. Jak je vidět, moderní doba si žádá moderní technické řešení.
Petr Vokáč

DODATEK

U Aerotrainu byla klasická železniční dvoukolí nahrazena vzduchovým polštářem. Nejdříve byl poháněn vrtulí, později raketovým motorem a nakonec tryskovým motorem, jak jej známe u proudových letadel.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2201254
DnesDnes325
VčeraVčera603
Tento týdenTento týden928
Tento měsícTento měsíc11004

Partnerské weby