Příznivé účinky sauny se zakládají na zvýšené vlhkosti zároveň s horkem, přičemž jejím záměrem je odstranit z těla vlhkost, škodlivé a jedovaté produkty, podpořit krevní oběh i přispět k relaxaci. Teplota v saunách se obvykle pohybuje v rozme zí od 27 do 38 stupňů.

Jakmile si na saunu zvyknete a jste si jisti, že nemá na organismus škodlivý vliv, můžete v ní pobývat hodinu i déle. Někteří odborníci dokonce tvrdí, že za pouhých třicet minut pobytu v sauně se vyloučí tolik odpadu, kolik ledviny normálně zpracují až během čtyřiadvaceti hodin. Při dobré kondici je potom možné v sauně i mírně cvičit.

Než vejdete do sauny, měli byste se předem řádně osprchovat vlažnou vodou. Pokud jste zcela zdravotně v pořádku, můžete se po sauně osvěžit studenou sprchou nebo si dokonce zaplavat ve studené vodě. Ve Skandinávii, kde má saunování nejdelší tradici, se někteří zdraví a pravidelní návštěvníci sauny po rozpaření dokonce válejí nazí ve sněhu. Začátečníci nebo ne zcela zdraví jedinci by však v sauně rozhodně neměli zůstávat déle než pět minut a teprve postupně pobyt prodlužovat a na saunu si zvykat. Každý, komu se v sauně udělá nevolno, jdou na něho mdloby, příliš rychle buší srdce, by měl raději ze sauny odejít, na chvíli si odpočinout a příští její návštěvu raději konzultovat se svým ošetřujícím lékařem.
(vel)

DODATEK
Sauny vznikaly už za dob středověku ve Skandinávii. Ve Finsku se jejich návštěvníci dosud zlehka šlehají březovými proutky a napomáhají tak vyčištění pokožky i zlepšení krevního oběhu.
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2202451
DnesDnes429
VčeraVčera540
Tento týdenTento týden2125
Tento měsícTento měsíc12201

Partnerské weby