Střední Amerika je místem, kde byla smrt již od časů Aztéků vždy přijímána jako součást života bez zbytečných tabu. Lidé se jí nijak zvlášť nebáli, ale dobře si uvědomovali, že bude lépe, když s ní a jí spřízněnými božstvy budou vycházet po dobrém. A tak organizovali slavnosti, přinášeli obětiny. A propojením starého domorodého kultu s katolickou vírou začalo postupně v předminulém století vznikat cosi no vého - kult Svaté smrti - Santa Muerte. Doslova boom pak nastal zhruba před padesáti lety a dnes má kult svou oficiální církev a několik milionů věřících, kteří pocházejí především z Mexika a USA. Někdy se temné světici říká také Vládkyně stínů, Černá paní, Madona vězňů, Kostlivka, Paní noci. Při pohledu z větší vzdálenosti připomíná Pannu Marii Guadeloupskou, ale kdo přistoupil blíž, dobře ví, že Santa Muerte je kostlivec se svatozáří navlečený do splývavého roucha. Hnáty svírají glóbus (znamení, že ovládá svět) a kosu (sklízí životy). Někdy ale tato podivná a děsivá patronka mívá též váhy, přesýpací hodiny, sovu, lampu (ona řídí čas, váží činy a zločiny, rozhoduje o životě a smrti, rozsvěcí a zhasíná světlo života).

Symbolika i systém uctívání Svaté smrti jsou detailně propracované. Vyznavači temné víry například vědí, jak významná je role barvy pláště, který má jejich světice právě na sobě. Do bílého se halí vždy 1. listopadu, kdy slaví svůj svátek. Věřící ji dále oblékají podle toho, co od ní právě potřebují, oč ji žádají. Červený plášť pomáhá získat lásku, zlatý peníze, vliv a moc, černý funguje při zabíjení a proti černé magii, modrý dodává údajně moudrost, stříbrný štěstí atd. Za takřka univerzální je ovšem považován duhový plášť, jenž v sobě zahrnuje všechny důležité barvy.

Tradice praví, že Santa Muerte dokáže stejné zázraky jako křesťanští svatí, bonusem navíc je zdar zlých záměrů (patří k nim škody na majetku nepřátel a soků i jejich vraždy). Soška Svaté smrti je obvykle ověšena bankovkami, šperky, pod jejím podstavcem hoří svíce, leží květiny i láhve alkoholu či krabičky drahých cigaret. Místo kadidla se kolem ní vznáší vůně marihuany. Svatá smrt byla a je především modlou zločinců a prostitutek, má jim pomáhat a ochraňovat je. Ale v poslední době k ní vzhlíží i řada dalších jedinců - gambleři, taxikáři, barmani, a dokonce i někteří vojáci, policisté, umělci, lokální politici a další lidé. Možná vás napadne, jak je možné, že tohle úřady a církev svatá dovolí. Jistě nepřihlížejí s nadšením. Však byl také oficiálně kult Svaté smrti v roce 2005 zakázán. Ale stačilo poupravit název a přežívá vesele dál, ba dokonce roste a skrytě vzkvétá, i když už jako tradiční katolická mexicko-americká církev Nejsvětějšího srdce. Má vlastní rozhlasový a televizní kanál, svou muziku, časopisy i módu. A v Mexico City se dokončuje výstavba centrální svatyně. Sociologové tento temný proud nazývají kultem krize, který vábí zločince, zoufalce a lidi, kteří chtějí mít pocit jakési výjimečnosti, chtějí být zajímavější nebo se snaží rozšířit svou sféru vlivu na vrstvu lidí z okraje společnosti.
(xar)
 

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1989850
DnesDnes40
VčeraVčera830
Tento týdenTento týden870
Tento měsícTento měsíc9466

Partnerské weby