Do nového zaměstnání nastupovala Věrka s nadšením. V tom předešlém měla pocit, že už se v něm nemůže ničemu novému naučit, v poslední době do práce chodila s nechutí. Také po finanční stránce zjistila, že se stěží

může dočkat přilepšení, její kolegové, co nastupovali dávno po ní, ji platově o hodně přeskočili. Proč by měla odvádět někdy i více práce než druzí za menší plat? Prvních pár týdnů na novém pracovišti ale pro ni rozhodně nebylo lehkým obdobím.

Co dělat, aby pracovní start proběhl hladce? Zkuste se řídit následujícími radami:

První dojem. Je velmi důležitý a „opravit ho“ není zrovna jednoduché. Zamyslete se nad tím, co si vezmete na sebe, abyste se cítili pohodlně a zároveň se přiblížili filozofii firmy, jak se říká, příliš nevyčuhovali z davu. Nic nezkazíte formálnějším oděvem. Chovejte se přirozeně, snažte se nepřetvařovat, usmívejte se.

Nechte si čas na rozkoukání. Než zjistíte, jak to ve firmě chodí, nekritizujte, buďte všímavým pozorovatelem. Nehrajte si na všeználka, který všechno ví a všude byl. V rozhodujících chvílích raději mlčte, než byste říkali, jak to všichni dělají špatně. Hlavně se zdržte názoru typu: „V minulém zaměstnání jsme to dělali lépe.“ Nepomlouvejte také minulou práci ani kolegy.

Soustřeďte se na práci. Nemusíte ukazovat, jak jste do práce celí říční, lámat rekordy, chtít být nejrychlejší a nejlepší. Zdravé pracovní nasazení je dobrá věc, ale je třeba po této stránce volit důmyslnou, optimální strategii. Mohlo by se totiž stát, že vás kolegové budou vnímat jako nežádoucího vetřelce, který jim „kazí normy“. Začnou se chovat nepřátelsky, proto je lepší s nimi nebojovat a zpočátku raději pro sebe najít zlatou střední cestu.

Orientace ve vztazích. Nastupujete-li do nového zaměstnání, je dobré se co nejrychleji zorientovat ve vztazích, zjistit, jaký je přínos jednotlivých lidí pro firmu. Většinou se v kolektivu najde někdo dominantní, kdo například na poradách nejčastěji vystupuje a poučuje ostatní, co by měli a neměli. Důležité je vstřebávat atmosféru postupně, pozorně naslouchat, zjistit, jaké jsou ve firmě zvyklosti, kdo jaké místo v hierarchii firmy zastává. Ideální je seznámit se s několika lidmi, kteří působí nejsympatičtěji. Ovšem těm, kdo se tváří nepřátelsky, neoplácejte stejnou mincí, nesnažte se je získat podlézáním, neupřímnými komplimenty. I když se z vás ani delším čase působení v nové firmě nestanou přátelé, je třeba si zachovat důstojnost, jen tak lze získat u druhých respekt.

Hlídejte si soukromí. Je prima najít na novém pracovišti spřízněnou duši, ale to neznamená čtvrtinu pracovní doby proklábosit. Konverzace s kolegy je velmi důležitá, ale musí mít své hranice. Rozhodně se vyplatí zdržet se politických debat, vyhnout se intimním detailům ze soukromého života, podrobnému líčení soukromých problémů přátel, kamarádů. Pozor také na intriky, pomluvy, nepřiklánějte se k žádným „klikám“, nemíchejte se do sporů jiných kolegů.

(se)

Planety radí i varují

Předplaďte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Domeček zdraví

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1683700
DnesDnes219
VčeraVčera1169
Tento týdenTento týden4915
Tento měsícTento měsíc16408

Partnerské weby