Ženy se s přibývajícím věkem bojí o ztrátu svého půvabu, muži úbytku sil a nemocí. Vyšší věk ale nemusí znamenat rezignaci na život. Někdo se může už před dosažením šedesátého roku věku cítit jako vetchý stařec, jiný je i kolem sedmdesátky svěží, vitální, odhodlán plnit

si své sny, odvážně se pouštět do nových aktivit. Stárnutí organismu je velmi individuální. Náš osud předurčují nejen genetické vlohy, ale s věkem dochází k postupnému opotřebování těla. Psychologové řadí seniory do dvou skupin. Na ty, kteří vzpomínají na „staré dobré časy“ a jedince, jež se snaží přizpůsobit rytmu doby se vším, co přináší. Dá se stárnout pomaleji? Nechte se inspirovat několika tipy:

Správný jídelníček

Kdo by nechtěl získat pár roků života navíc? Tajemství dlouhověkosti spočívá i ve správném jídelníčku. Výsledky seriózních studií tvrdí, že například středomořská strava přispívá ke zpomalení stárnutí. Jídelníček s dostatečným množstvím ovoce a zeleniny považují vědci za to nejlepší, co můžete svému tělu dopřát. Kromě zeleniny nesmí scházet ve stravě mořské ryby, luštěniny, ořechy a různá semínka, kvalitní mléčné výrobky s nižším obsahem tuku, celozrnné produkty. Základem zdravého jídelníčku je i dodržování pitného režimu. Minimálně dvěma litry neslazených tekutin denně předejdete dehydrataci, žízni, přispějete ke správnému chodu organismu.

Chvála pohybu

V seniorském věku už tělo většinou neslouží jako za mlada. Je však třeba ho v rámci možností trénovat, neboť

fyzická aktivita mu pomáhá lépe zvládat procesy stárnutí. Pro udržení kondice a také optimální váhy jsou ideální plavání, cyklistika, jóga, svižnější chůze a mnohé jiné. Důležité je každý den pohybu věnovat alespoň třicet minut. Z dlouhodobého hlediska si tělo udrží nejen svěžest, pružnost, ale také se budete cítit mladší.

Pryč se stresem

Nervozita, strach, úzkost, všechny negativní emoce tělu ubližují. Nezapomínejte si dělat radost, rozmazlujte sami sebe. Pokud se dostanete do stresové situace, musíte řešit vážné životní problémy, naučte se uvolňovacím technikám - správnému dýchání, meditaci, zacvičte si, běžte se projít na čerstvý vzduch. Snažte si užít každý den naplno, těšte se z toho, co hezkého vám přinese, radujte se z maličkostí. Najděte jakýkoli příjemný způsob, který vám umožní hodit starosti za hlavu.

Přátelé a koníčky

Čtení knih, luštění křížovek, zahrádkaření, sběratelství, cestování, vzdělávání se. To vše může smysluplně naplnit volný čas seniorů. Ani ve stáří byste neměli opouštět zájmy a záliby, které podporují fyzickou a psychickou kondici. Kdo si před sebe staví reálné cíle, má zajímavou náplň života, nechybí mu radost a optimismus, ten si bude svůj věk umět užívat, dokáže stárnout pomaleji. Stejné je to i s přáteli, rodinnými příslušníky, obecně s mezilidskými vztahy. Příjemná setkávání, osobní či elektronická komunikace s těmi, se kterými si máte co říct, zvyšují osobní pohodu a přispívají ke kvalitnějšímu životu.

(vos)                           

DODATEK

Nejvíce si umí života užívat optimisticky naladění lidé. Nezapomínejte na to, že smích je medicína, která nic nestojí.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2316544
DnesDnes424
VčeraVčera924
Tento týdenTento týden1348
Tento měsícTento měsíc23470

Partnerské weby