Máte problémy nakoupit bez seznamu všechny potraviny, které jste chtěli? Hledáte často klíče, brýle nebo doklady? Máte pocit, že se zhoršila vaše schopnost řídit automobil? Připadáte si nervóznější, bezradnější, bez nálady? Pokud jste na všechny otázky odpověděli kladně, je nejvyšší čas, abyste se naučili trénovat mozek, více relaxovali. Stárnutí a nemoci, především však nedostatečný výcvik, mohou paměť oslabovat. Na paměť každého člověka negativně působí stres, únava, ale také přemíra alkoholu a nedostatek pohybu. Riziko zvyšuje i kouření, kornatění cév, cukrovka, vysoký krevní tlak či obezita. Zapomínání a problémy s pamětí považuje většina lidí jako přirozenou součást stárnutí, ale lékaři varují - mohou to být také příznaky blížící se demence. Přitom ženy trápí častěji než muže. Tuto skutečnost ovlivňuje fakt, že se dožívají vyššího věku. Co můžeme dělat?
Údržba vlastní hlavy
Jak potvrzují vědecké výzkumy, mozek profituje z duševní námahy podobně jako naše svaly z tělocviku. Každá duševní rozcvička je prospěšná. Nejlepší je taková, kterou mozek nezná. Osvědčeným trikem pro cvičení paměti jsou například různé obrázky a spojovačky, paměť lépe funguje zároveň s názornou představou. Jako trénink může sloužit zapamatování si telefonních čísel, datumů narození známých, poznávacích značek osobních vozů, které parkují před vaším domem. Paměť se dá výborně cvičit společenskými hrami. Šachy, scrabble, sudoku, karty jsou lepší než luštění křížovek. Sledování televize je však nanic, televizní seriály a romantické příběhy duševní mladost neudrží.
Chvála pohybu
Dobré zdraví začíná v mozku. Potřebuje stejně jako jiné orgány pravidelný pohyb, tělesné cvičení, které rozproudí krev a podpoří vývoj nových mozkových buněk. Nemusí jít o provozování vytrvalostních sportů, stačí každý den půlhodinová procházka, která tělo i mysl udrží svěží. Pohybem lze získat nejen fyzickou kondici, ale lépe se člověk vyrovnává se stresem. Kdo hůře zvládá stres, toho více ohrožuje riziko demence.
Jídelníček jako prevence
Pro udržení mozku v dobré kondici je důležitá strava. Pro paměť a dobré nervy je potřebný dostatečný přísun vitaminu A. Obsahuje ho například vejce, tučné sýry, paprika, špenát, mrkev, petrželová nať, v menší míře zelí nebo brokolice. Dobrému fungování mozku prospívají omega 3 a omega 6 mastné kyseliny, které najdeme v tučných mořských rybách, jako jsou losos, tuňák, sardinky, makrela. Mozek potřebuje dostatečný přísun vitaminu C. Bohatým zdrojem jsou citrusové plody, křen, zelená paprika a veškerá zelená listová zelenina. Do jídelníčku je žádoucí zařadit různé druhy semínek, ořechy, které pomáhají zlepšovat fungování mozku.
(es)
DODATEK
Víte, že nejsnáze přijímáme do své paměti události, z nichž máme radost?

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2276912
DnesDnes23
VčeraVčera1344
Tento týdenTento týden1367
Tento měsícTento měsíc9161

Partnerské weby