Premenstruační syndrom (neboli PMS) trápí každý měsíc zhruba 80 % žen v plodném věku. Téměř u 30 % z nich jsou však 

příznaky natolik závažné, že výrazně zasahují do jejich běžných denních aktivit.
Výkyvy nálad, podrážděnost, napětí v prsou či migréna pak brání plnohodnotnému nasazení v práci i odpočinku ve volném čase. Protože je PMS způsoben zejména nerovnováhou hormonů v těle ženy, je nejčastějším způsobem boje s ním užívání hormonální antikoncepce. Té se však stále více žen brání a odmítá ji užívat.
Jak zatočit s PMS přírodní cestou, bez užívání hormonů?
Proč se trápit?
Velká část ženské populace chápe premenstruační syndrom jako nedílnou součást svého ženství a nesnaží se s ním nikterak bojovat. Přece se to dá vydržet, ne? Ale spočítejte si to: ve skutečnosti se jedná vcelku o celé tři měsíce nepohody ročně, které pak v součtu představují 3 až 8 let výrazně zhoršené kvality reprodukčního období života ženy.
Kdo se nechce o tento čas ochuzovat a přeje si prožít i čas před menstruací ve fyzické a psychické pohodě, může syndrom zmírnit či úplně eliminovat za pomoci několika jednoduchých kroků.
Užívejte vitamin B6, radí gynekolog
Jedním z nejsnazších a nejdostupnějších způsobů je užívání vhodných vitaminů a minerálů.
„V době před menstruací je dobré přijímat ve zvýšeném množství zejména vápník, hořčík, vitamin B6 nebo vitamin E. B6 přispívá k regulaci hormonální aktivity a E zase chrání buňky před oxidativním stresem, což je děj doprovázející přirozené stárnutí organismu,“ říká gynekolog a sexuolog MUDr. Pavel Turčan a doporučuje například Sarapis Mensis.
Vyhledávat by ženy měly také přírodní přípravky s obsahem niacinu (vitamin B3 nebo PP), který přispívá k normální činnosti nervové soustavy a klidné psychice.
„Důležité je však mít na paměti to, že úleva s doplňky stravy nepřichází hned. Užívání preparátů se projeví s největší pravděpodobností po několika týdnech či měsících, jakmile si tělo vytvoří jejich dostatečnou zásobu,“ dodává MUDr. Turčan.
Vsaďte na bylinky
Kdo věří v léčivou sílu přírody, může v ní nalézt vhodné rostliny. Mezi takzvané ženské bylinky se řadí zejména třezalka tečkovaná, ploštičník, nebo výtažek z jetele.
Velmi účinný je také drmek obecný, který je schopen regulovat hladinu ženských hormonů, a užívá se tak ke zmírnění menstruačních potíží a příznaků spojených s dobou přechodu.
Z těch nejznámějších bylinek ženám může posloužit šalvěj, kterou mohou samy pěstovat, nebo natrhat ve volné přírodě. Obecně platí, že nejlépe fungují byliny čerstvě nasbírané. Při jejich sběru je však nutné dodržet několik základních pravidel:
Je nutné je trhat za suchého a slunného počasí. Není tedy vhodné bylinky sbírat brzy ráno, kdy jsou ještě pokryté rosou. Natrhané části rostlin by se také neměly vkládat do igelitových sáčků, ale uložit ideálně do proutěného koše, případně do plátěné tašky.
Dejte si zeleninu
Životospráva a obsah jídelníčku jsou velmi účinné faktory, které mají schopnost PMS zmírnit. Mezi blahodárně působící suroviny a plodiny se řadí zejména brokolice a kapusta. Ty obsahují vysoké množství vody a dodávají ženskému organismu v době před menstruací potřebné živiny.
S hormonálním akné pak pomůže konzumace kapusty a špenátu, které obsahují vysoké množství vitaminu A. V jídelníčku by před menstruací neměl ženám chybět ani banán. Ten obsahuje melatonin, regulátor usínání a přirozeného rytmu lidského organismu.
(ngn)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2169390
DnesDnes640
VčeraVčera569
Tento týdenTento týden640
Tento měsícTento měsíc15566

Partnerské weby