Paní Milena J. z Berouna píše: „Mám v poslední době trochu potíže s očima. Lékař ale na základě vyšetření tvrdí, že je to způsobeno jen jejich únavou. Pracuji totiž v kanceláři za počítačem a práci si často nosím i domů. Nemáte nějakou radu, co s tím?“
Odborníci radí, že by si každý, kdo vykonává zrakově namáhavou práci, měl vždy po dvou hodinách dát patnáctiminutovou pauzu. V té době lze oči podpořit akupresurou - masáží kořene nosu, spánků, čela a okolí očí.
Odpočinek a relaxaci, kterou oči potřebují, jim můžete poskytnout prostřednictvím tzv. oční jógy. Jde o cviky, které při pravidelném procvičování přinesou pocit úlevy a větší prokrvení, posílení očních svalů, provádějí se ve stoje a nebo vsedě.
+ Se zavřenýma očima nejprve kývejte hlavou dopředu a dozadu, potom z jedné strany na druhou a následně zakružte kolem dokola. Tím se uvolní zatuhlá krční páteř a oči si odpočinou. Jestliže pociťujete od krku dolů strnulost, tedy ještě zakružte - rameny nejdříve směrem dozadu a pak dopředu. Všechny cviky opakujte nejméně 15 x v každém směru.
+ Pomalu pohybujte očima nahoru (ke stropu) a dolů (k zemi). Cvik opakujte alespoň 10 x.
+ Pomalu přejíždějte očima z jedné strany na druhou, snažte se dohlédnout co nejdál. Nesmíte však přitom otáčet hlavou, tu držte zpříma. Cvičení opakujte 10 x.
+ Podívejte se šikmo do levého dolního rohu, pak do pravého horního rohu. Opakujte to 10 x.
+ Koulejte očima 5x na jednu stranu a potom opět 5x na druhou. Cvik můžete dělat s otevřenýma očima, ale pokud je zavřete, budete si současně masírovat i oční bulvy.
+ Natáhněte před sebe ruku, v níž svisle držíte tužku. Upřeně se zadívejte na horní konec tužky a ruku pomalu přibližujte k obličeji do vzdálenosti asi 30 centimetrů od očí. Zaostřujte zrak neustále na tužku!
+ Oči trénujte i na ostření do dálky. Zvolte si nějaký alespoň pět metrů vzdálený objekt. Nejprve zaostřete na tužku ve své ruce a následně zaostřete na vytipovaný objekt v dálce. Zopakujte to 10 x , potom oči na chvíli zavřete a celý postup zopakujte znovu. Změny zaostření provádějte rychle a důsledně.
+ Na závěr je nutné oči opět uvolnit. Zakryjte si oči dlaněmi, ale očí se nedotýkejte. Myslete na něco příjemného, uvolněte se. Vydržte tak zhruba tři minuty.
(šál)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

2233591
DnesDnes76
VčeraVčera630
Tento týdenTento týden2099
Tento měsícTento měsíc9656

Partnerské weby