3029nejčastější chyby 2Riziko kardiovaskulárních onemocnění roste spolu s vysokým krevním tlakem, vysokou hladinou cholesterolu v krvi, obezitou, kouřením, v neposlední řadě s diabetes a nedostatkem tělesné aktivity. Pravděpodobnost výskytu onemocnění srdce se zvyšuje

s věkem, u mužů je riziko výskytu vyšší než u žen před menopauzou. Po přechodu je nebezpečí selhání srdce podobné riziku v mužské populaci, což souvisí s poklesem produkce ženských pohlavních hormonů. Svou roli sehrávají i genetika a rodinné dispozice. Pokud se koronární onemocnění srdce či mrtvice vyskytla u nejbližších pokrevních příbuzných, riziko výskytu je pak mnohem vyšší.

Jedním ze zásadních faktorů je nezdravá strava. Zvýšené riziko onemocnění srdce se dává do spojitosti s nadměrným příjmem nasycených tuků, transmastných kyselin a soli, s nedostatečnou konzumací ovoce, zeleniny a ryb. Strava většiny Čechů je často vysoce kalorická, typická česká kuchyně obsahuje mnoho živočišných tuků. Také jíme stále malé množství ovoce a zeleniny, přičemž denní dávka by se měla pohybovat minimálně kolem 400 g na osobu. Nežádoucí je pro zdraví i příliš velká spotřeba soli. Přitom ji konzumujeme v instantních potravinách, sýrech, pečivu, kořenících směsích, dresincích, šumivých tabletách, ale i v některých minerálních vodách a podobně. Vědecké studie nesporně dokazují, že zdravá strava může vést ke snížení tělesné hmotnosti, k lepším hodnotám krevního tlaku, hraje významnou roli v prevenci.

Co tedy jíst? Denně nejméně pět porcí ovoce a zeleniny, neboť obsahují málo kalorií a rozpustnou vlákninu, vitaminy, antioxidanty, minerály a další pro tělo prospěšné látky. Na jídelníčku nesmí scházet dostatek obilovin, zejména celozrnných, protože zvyšují nejen pocit sytosti, ale jsou bohaté na škrob, vlákninu, vitaminy, minerály. Zapomínat nesmíme ani na luštěniny a těstoviny, rýži. Z olejů doporučují výživoví poradci používat zejména olivový a řepkový pro vysoký obsah mononenasycených tuků. Stravu je vhodné doplnit o ořechy, ředevším vlašské, kešu, mandle. Zcela zásadní vliv v prevenci kardiovaskulárních chorob má konzumace ryb, a to minimálně dvakrát týdně, nejlépe mořských, ty mají vysoký podíl omega - 3 mastných kyselin, jejichž preventivní účinek na vývoj aterosklerotických změn na cévách je nezpochybnitelný. Hlídat je třeba také příjem soli, která by neměla přesáhnout pět gramů denně.

(pru)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1967265
DnesDnes500
VčeraVčera902
Tento týdenTento týden1402
Tento měsícTento měsíc12870

Partnerské weby