Kdo chce přestat kouřit, nestačí mu jen zahodit cigarety. Pro někoho to může být velmi klopotná cesta. V každém případě se vyplatí po ní vydat, neboť závislost na nikotinu je především rizikovým faktorem pro vznik celé řady civilizačních chorob. Muži středního

věku, kteří kouří, jsou mnohem častěji ohroženi anginou pectoris, kuřačky jsou náchylné k potratům a často rodí předčasně. Obecně kouření zdvojnásobuje riziko úmrtí a choroby srdce. Není bez zajímavosti, že regenerace organismu po vykouření poslední cigarety je neuvěřitelně krátká. Už po dvaceti minutách se normalizuje krevní tlak a puls. Po osmi hodinách bez cigarety se hladina kyslíku v krvi optimálně ustálí. Ozdravení pocítí i chuťové a čichové buňky po čtyřiceti osmi hodinách bez cigarety. Jestliže vydržíte bez cigarety dvanáct týdnů, můžete očekávat až třicetiprocentní zlepšení funkce plic. Po roce abstinence je riziko infarktu až o padesát procent nižší. Riziko rakoviny plic se snižuje o polovinu po pěti letech od zapálení si poslední cigarety.

Skončit s cigaretami není jednoduché, avšak nikoli nemožné. Chce to jen patřičnou motivaci. Jak na to? Zkuste to třeba tím, že si vyhradíte určitou hodinu nebo jeden den v týdnu, kdy se pokusíte obejít bez cigaret. Udělejte si nekuřácký den. Nezapomeňte se se svým předsevzetím pochlubit rodině, kamarádům, kolegům v zaměstnání. Budete cítit jejich podporu, určitě vás povzbudí. K nekuřácké hodině nebo dni pak postupně přidávejte další. Abstinenční příznaky mají nejčastěji podobu třesoucích se rukou. Proto se je snažte v kritické chvíli vždy něčím zaměstnat. Spočítejte si, kolik za nekuřáckou hodinu, den ušetříte a peníze vhoďte do kasičky. Možná budete překvapeni, jaká částka to za měsíc bude. Za ušetřené peníze si kupte něco hezkého, bude vás to motivovat. Nezapomeňte myslet pozitivně. Když si budete opakovat, že jste nekuřák, že nekuřáckou hodinou, dnem  upevňujete své zdraví, začnete tomu skutečně věřit. Jestliže vám někdo nabídne cigaretu, vždy říkejte: Děkuji, nekouřím. Pokud se dobrý úmysl přestat kouřit mine účinkem, nevzdávejte to po prvním neúspěchu. Je mnoho dalších možností - nikotinové žvýkačky nebo náplasti, akupunktura, hypnóza, různé odvykací kurzy a podobně.

(mav)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2253605
DnesDnes231
VčeraVčera762
Tento týdenTento týden1655
Tento měsícTento měsíc9013

Partnerské weby