Většina bolestí v zádech je následek zranění, nešikovného pohybu, svalového napětí, namožení či oslabení kostí nebo chrupavek. Špatné držení těla, sedavé zaměstnání, netrénovanost, těhotenství, obezita - to všechno zvyšuje pravděpodobnost vzniku

bolestí, nebo zhoršuje již stávající potíže. Bolesti v zádech mohou být i příznakem onemocnění ledvin či močových cest. Bolest zad může signalizovat rovněž některé vážnější nemoci.

Lidé, kteří mají problémy se zády, by měli mít ve svém jídelníčku dostatek potravin bohatých na cenné látky - vitaminy a minerály. K výborným potravinám, které by v něm neměly chybět, patří zakysané mléčné výrobky, celozrnné potraviny, mák, ořechy, mandle, luštěniny, ovesné vločky, obilné klíčky, ovoce a zelenina. Protizánětlivě působí a bolesti mírní nenasycené mastné kyseliny, které jsou obsaženy v avokádu, olivách, sójových bobech, fazolích, kukuřici, všech semínkách a obilných klíčcích, ořeších a za studena lisovaných olejích. Nenápadný hlávkový salát obsahuje látky tišící bolest a další prospěšné látky - vitamin C, hořčík, vápník, draslík a další. Kvalitní bílkoviny v podobě libového masa s nízkým obsahem živočišného tuku přispívají k budování silné svalové hmoty, která podpírá páteř. Omega-3 mastné kyseliny působí protizánětlivě, mají protibolestivé účinky a jejich bohatým zdrojem jsou mořské ryby, zejména tuňák, treska, losos a makrela. Blahodárné mastné kyseliny jsou obsaženy i ve lněných semínkách a oleji.

Co na talíř nepatří?

Zaručeně je nutné výrazně omezit potraviny obsahující mastnou kyselinu arachidonovou (maso a uzeniny), která podporuje záněty a bolest. Je vhodné omezit kávu a nápoje s kofeinem, neboť zužují tenké vlásečnice na konci tepen, čímž se snižuje průtok krve, k vazům páteře se nedostává tolik živin a léčba se zpomaluje.

Zdraví v každém doušku!

Lidové léčitelství doporučuje proti bolestem zad, zejména při ischiasu a zánětu mezižeberního nervu, bylinkový čaj z vřesu. Olej z třezalky tečkované je téměř zapomenutý domácí prostředek, který pomáhá při bolestech zad, „hexenšusu“, ischiasu, revmatismu, čerstvých zraněních a výronech. Místa zasažená bolestí mohou být potírána i kostivalovou mastí. Už naše babičky věděly, že při bolestech zad pomáhá klid a „suché teplo“. Nemocný se zabalí na zhruba 20 minut do suchého, předem nahřátého prostěradla. Stejně blahodárný účinek má nahřívací láhev nebo elektrický polštářek přiložený na bolestivé místo. Zádové svalstvo se prohřeje a postiženému se uleví od bolesti.           

(žuk)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2257887
DnesDnes227
VčeraVčera945
Tento týdenTento týden5937
Tento měsícTento měsíc13295

Partnerské weby