Polovina dospělých v České republice trpí podle posledních statistických údajů nadváhou, dvacet procent je obézních. Varovný je i nárůst dětské obezity. Pokud jsou obézní oba rodiče, pravděpodobnost, že otylostí bude trpět i jejich potomek, je podle obezitologů až sedmdesátiprocentní. Stejně jako u dospělého je i obezita u dětského pacienta spojena s celou řadou rizik. Kromě jiného hrozí výskyt dýchacích obtíží, těžkosti s páteří, problémy s látkovou přeměnou tuků a cukrů a řada dalších. Trpí nejen jejich fyzické zdraví, ale často dítěti hrozí i sociální izolace, neboť jsou terčem posměchu svých vrstevníků. Snížené pohybové schopnosti, samotný vzhled, nedostatek sebevědomí, pocity méněcennosti mohou vyústit v neurotické projevy, agresivitu, vést k vážným psychickým poruchám.
V případě nežádoucí hmotnosti je nutné radikálně upravit jídelníček. Dítě by mělo dostávat vyváženou a nutričně hodnotnou stravu. Vhodné je celozrnné pečivo, nízkotučné mléčné výrobky, dostatek kvalitních bílkovin. Zapomínat bychom neměli v každodenním jídelníčku na několik porcí ovoce a zeleniny. Je třeba si ale uvědomit, že ovoce obsahuje fruktózu, ovocný cukr, kterého nadbytek může vést k obezitě. Zelenina je bohatým zdrojem vlákniny. Pokud dostane dítě chuť na sladké, lépe je zvolit místo sladkostí sušené ovoce, ořechy, nebo čokoládu s vysokým podílem kakaa.
Změna stravovacích návyků by měla být pozvolná, dobrý příklad je tím nejlepším řešením. K redukčnímu režimu by se měli přidat i ostatní členové rodiny, svého potomka patřičně motivovat. Nutit dítě do jídla může znamenat, že se ještě více zatvrdí a začne trucovat. Jídlo i v dietní úpravě musí přinášet dítěti potěšení a uspokojení. To se nejlépe podaří, když při vaření pomáhá. Pak mu pokrm chutná více a ještě má pocit, že má na něm svou vlastní zásluhu. Nezapomínáme na to, že velkou roli hraje prostředí a pěkně upravený stůl. Vysedávání s jídlem před televizní obrazovkou, monitorem počítače k zdravým návykům nepovede.
Podle odborníků na výživu je za obezitou vedle nesprávného jídelníčku nedostatek pohybu, sedavý životní styl. I v tomto případě to musí být rodina, která poskytne dítěti možnost pohybových aktivit, nových tělesných návyků. Místo lenošení u televize zvolit svižnou procházku, pohyb v přírodě, volný čas strávit v plaveckém bazénu, oprášit brusle či lyže.
(se)

DODATEK
Čím dříve se obezita podchytí, tím je větší naděje, že se nezachová až do dospělosti.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

2099744
DnesDnes876
VčeraVčera552
Tento týdenTento týden6726
Tento měsícTento měsíc21530

Partnerské weby