Osteoporóza je chronické onemocnění kostí, kterým trpí šest až osm procent populace. Jde o chorobu látkové výměny, která se projevuje ubýváním množství kostní hmoty a poruchami mikrostruktury kostí. Množství kostní hmoty je do jisté míry vrozené. Jestliže trpí osteoporózou některý z rodičů, tím vyšší je riziko vzniku onemocnění u dětí. Statisticky je zjištěno, že řídnutí kostí postihuje jednu ze tří žen, ovšem nevyhýbá se ani mužům. Kritickým obdobím pro vznik tohoto onemocnění je menopauza a stáří, s postupujícím věkem riziko bolesti a zlomenin narůstá.
Rizikové faktory
Mezi rizikové faktory patří brzká menopauza, přechod před čtyřicátým pátým rokem života, nedostatek pohlavních hormonů a také konstrukční faktor - malá a štíhlá postava, nízká tělesná hmotnost.
Proces řídnutí kostí může začít i v průběhu některých onemocnění, jako jsou zánětlivé revmatické obtíže, poruchy štítné žlázy, onemocnění trávicího traktu, stav po operaci žaludku, osteoporózu mohou podporovat i některé léky.
Jak proti osteoporóze bojovat?
Žádné jednotlivé opatření nedokáže vzniku osteoporózy zabránit, ale do jisté míry mu lze předcházet změnou životního stylu. Nezpochybnitelné jsou výživové vlivy. Riziko onemocnění se zvyšuje spolu s nízkým příjmem vápníku, vysokou spotřebou bílkovin, především masa, nadměrným požíváním alkoholu, kávy, kouřením, léčbou některými léky, například hormony štítné žlázy, kortikoidy, protikřečovými preparáty a podobně.
Prevence
Jaké potraviny v prevenci osteoporózy doporučit? Jsou to hlavně takové, které obsahují vápník, hořčík, vitaminy C, D a K. Optimálním zdrojem vápníku jsou mléko a mléčné výrobky, některé druhy zeleniny - například špenát, brokolice, kapusta, výborným zdrojem vápníku jsou také liskové oříšky, mandle, slunečnicová a sezamová semínka.
Důležitý pohyb
Životně důležitý je dostatek pohybové aktivity. Je prokázáno, že tělesná aktivita pozitivně ovlivňuje účinek farmakologické léčby osteoporózy, zlepšuje kvalitu kostí, svalovou sílu, celkovou koordinaci. Při správné volbě tělesné zátěže se zlepšuje také činnost srdce, plic, cévního systému, mozku, urychluje se metabolismus, podporuje imunitní systém. Posilující vliv mají každodenní dlouhé procházky, svižná chůze. Odborníci doporučují plavání, jízdu na kole a jiné druhy rekreačního sportu, které přispějí ke zvyšování obratnosti, vytrvalosti, síly. Nevhodná jsou silová cvičení, běh, sporty spojené s nebezpečím pádu, prudkými pohyby a skoky.
(se)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1920197
DnesDnes517
VčeraVčera807
Tento týdenTento týden517
Tento měsícTento měsíc16537

Partnerské weby